[D66] De publieke opinie, burgerpraat en de politiek

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Wed May 31 18:40:56 CEST 2023

Wanneer was het laatst dat je een 'mad pride' item zag in het Journaal?
Volgens mij is het nog nooit aan de orde geweest. Ik denk dat de
gemiddelde burger niet weet hoe échte 'word salad' klinkt bij iemand met
een dergelijke obscure psychose. Ik kan uit ervaring spreken hoe dat
klinkt. Een medepatiënt had een soort word salad syndroom... Nu weet ik
dat psychoses vragen om 'minimal interpretation', en dat het geen zaak
is uit word salad epistemologische conclusies te trekken.

Ik begrijp wel wat je bedoelt, het komt erop neer de Garmonbozia te
ontdekken in de burgerpraat, de normaalpraat, alledaagse zinnen die de
nieuwslezer emotieloos uitkraamt. Dit is de hermeneutische aanpak
(maximale interpretatie), je kan ook gaan voor de thematische aanpak.
Meestal blijkt het geheel ergens anders over te gaan, veelal ander
burgeronderwerpen natuurlijk maar je kan het dus ook transponeren in het
absurde van de astrologie en het rijk der hemelse onzin.

Neem bijv een openingszin als "In het Catshuis kwam gisteren na lang
beraad er geen overeenstemming tot stand over het pensioenstelsel".  Het
journaal wil ons informeren over een belangrijk nieuwsfeitje voor
burgermans met sores over z'n pensioen. Ik interpreteer deze zin dat het
journaal meldt dat er weer eens politieke dissensus is en dat de taal
tekort schiet, burgermans hoort echter enkel het onderwerp
"pensioenstelsel". Het komt erop neer de zinnen die het Journaal
voorleest te interpreteren zonder het onderwerp van de zin. Eigenlijk
zou je een AI programma moeten schrijven die de onderwerpen vervangt met
stiltes (of om het bonter te maken, willekeurige fake-onderwerpen) : "In
het Catshuis kwam gisteren na lang beraad er geen overeenstemming tot
stand over het fraaie voorjaarscarnaval". Een onderwerploos Journaal,
waar je precies kunt analyseren wat ze nu eigenlijk zeggen en denken.

Onderwerpen leiden alleen maar af...

Afgelopen weekend nam ik via zoom deel aan de internationale conferentie
"Too Mad to be True" in Gent.  Daar noemde taalwetenschapper dr. Wouter
Kusters enkele andere technieken om de burgerpraat te ontregelen o.a:

1) undeictize
2) deflection
3) desyntactization
4) merging noun and verbs

Mijn voorbeeld is dus de-subjectization... waar gaat het over als er
geen subject te horen valt in de zin?

Taal is vervreemding, iedere taal is hersenspoeling. Maximale
radicaliteit is de stilte van de schizo.

Ik  hoorde tijdens een van de lezingen de interessante avant-garde these
dat sommigen mensen met een 'non-alienated' psychose juist helemaal niet
vervreemd zijn van een bepaalde grondgedachte of levenshouding. In de
ogen van burgermans wel natuurlijk die onder invloed van de
massapsychose en het NOS journaal en de publieke opinie zijn. Waarom
krijgt de publieke opinie toch zoveel aandacht in het Journaal als weer
er eens een of andere domme Truus of een excuusallochtoon aan het woord
komt?

R.O.