[D66] De publieke opinie, burgerpraat en de politiek

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Wed May 31 14:00:04 CEST 2023

Rene Oudeweg <roudeweg at gmail.com>,
> Daarom is het wel curieus en merkwaardig dat Fluks zich hier bediend
> van een
> mix van burgerpraat en gekkenpraat, de Garmonbozia.

Die Garmonbozia komt niet van mij, hoor. *Iedereen* kan haar zien maar
de meesten beseffen niet wat ze zien omdat ze zijn gehersenspoeld. Ik
zie het wel en tik het alleen maar in. Soms zie ik niet alles wat er op
te merken valt en kom ik er iets later op terug en geef een aanvulling.

Hoe gek het ook lijkt (en ik vind het zelf ook gek), die 'Garmonbozia'
is er echt. Niet alleen in liedjes en TV-series maar bijv. ook in je
eigen portemonnaie (Euro) en in mensen hun eigen hoofd (zonder dat ze
dit zelf weten, uiteraard). Vandaar dat ik regelmatig refereer naar
Orwell's 1984. Dit gaat er immers over. Bij de Ukraine-oorlog kan men
het ook zien. Er wordt ons verteld hoe de Russen worden gehersenspoeld
door het Kremlin (we mogen het zelf niet zien want we hebben censuur) en
we worden zelf ook gehersenspoeld door onze eigen media en politici.

> In het journaal zal je geen gekkenpraat horen

Het NOS Journaal staat er juist bol van. De meesten valt het niet op
omdat ze zijn gehersenspoeld. En van degenen die het wel opvalt, trekken
de meesten de verkeerde conclusies. Ze slaan de verkeerde weg in en
worden wappie. Het gaat er om om de truc zelf te doorzien, niet om de
keuzes die men maakt.