[D66] Roodverschuivingen (1)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sat Jul 29 16:37:32 CEST 2023

L.S.

De heer Einstein in zijn artikel uit 1905 stelt dat de lichtsnelheid in
elke directie hetzelfde is:

2AB / (t'a - ta) = c
(--p.3 ON THE ELECTRODYNAMICS OF MOVING BODIES, A. EINSTEIN)

Wat c dus is, is de snelheid van het licht gemeten door *weerkaatsing*
tegen een reflecterend medium, een spiegel bijv. De benaming is dus
eigenlijk onjuist. Men kan beter spreken van weerkaatsingssnelheid van
licht (photons, de naam die Einstein er aan gaf). In de Natuurkunde van
het euclidische heelal kan men de lichtsnelheid alleen 'meten' dmv van
de roundtrip methode. Een andere methode is nog niet bekend... Overigens
is er in de Wiskunde altijd het spanningsveld tussen meten en tellen.
Daarom gaan wiskundigen ook vaak de mist in.

In onderstaande YT-video stelt men terecht dat de snelheid van A->B niet
gelijk hoeft te zijn aan die van B->A maar dat men dan toch uiteindelijk
bij de berekening op c uitkomt.

Mijn theorie van c, laat ik het c(ro) noemen is de volgende:

AB / (tb - ta) = c(ro) = lim (AB / 0) -> ∞

Waarbij c(ro) de snelheid is die het licht 'one-way' aflegt tussen A en
B in een euclidisch heelal. Simultaan dus. Wetenschappers vertellen ons
dat als we naar de sterrenhemel kijken we terugkijken in de tijd. Nee,
je ziet de sterrenhemel zoals het is op dit "nu-moment", tot in de
verste uithoeken... In de astronomie gebuiken ze de unit AU (~ afstand
tussen Zon en Aarde). Maar u raadt het al, waar staat AU voor:

* AU -> AUTO -> AUS -> USA

AUTO, AS
komt AUS
der USA!
Ford
for-D,
fort,
vort,
foetsie
Fort-da

We vagen het maar ff aan OpenAI:

ChatGPT: "The modern and most accurate determination of the astronomical
unit came in the 19th century. In 1865, the German astronomer Friedrich
Bessel used a method called parallax to measure the distance from the
Earth to the asteroid 3 Juno, which was then used to estimate the AU.

However, it was the work of Simon Newcomb, an American astronomer, in
the late 19th and early 20th centuries that provided one of the most
accurate determinations of the astronomical unit. He combined various
observations and data from different sources to refine the value of the AU."

...En de zogenaamde (poëtische) red shift heeft meer te maken met 'the
doors' (rood):

De Rode Rodeo versus de Rode Ruiterij

do-or-die (DD)
do-or-fly (DF)
dear-or-die
daar-of-hier
door-en door
scharlakenrood
rooottt
oor en oor
Van Gogh, Van Goor
Van och naar oor
TOR!
Zonnebloemvoetbal
Sonnemans in Heerlen

(Inderdaad, in Heerlen hebben ze geen prof voetbalclub! Frenske
Timmermans is dan ook een RODA JC hooligan)

Je ziet hier RO-gedachtengangen in de praktijk.. De moeilijksgraad van
het openen van deuren hangt ook af van de betreffende kleur van de deur
en niet alleen van het slotwerk. Als ik ooit een arthouse film zou
produceren (hoogst onwaarschijnlijk) dan zou ik 60 minuten lang open- en
dichtgaande, open- en dichtslaande deuren, vensters en boeken van
allerlei fabrikaat laten zien (in variabele tempos en decibellen)... Nog
nooit vertoond. De deuren van het euclidisch heelal naar het
non-euclidisch (digitaal) heelal.

Rood resoneert uiteraard ook met Rho (ρ)

Density (ρ) = Mass (m) / Volume (V)

Vandaar dat het zo fikt op Rhodos...

Deze physics formuleflauwekul heb ik reeds decennia uit mijn brein
geëxorceerd... Physics is neigt immers altijd APPLIED PHYSICS.
Applied physics parasiteert altijd op de theoretische fysica.

René Oudeweg

PS: Ik schreef deze mail mbv de anti-Orwell cd:
"Welcome to The Real World" (1985) van de popgroep Mr. Mister

Ref:

1) http://www.tuxtown.net/pipermail/d66/2008-February/033582.html
2) http://www.tuxtown.net/pipermail/d66/2008-February/033584.html

ON THE ELECTRODYNAMICS OF MOVING
BODIES
By A. EINSTEIN
June 30, 1905
3) https://users.physics.ox.ac.uk/~rtaylor/teaching/specrel.pdf

Why No One Has Measured The Speed Of Light
Veritasium
4) https://www.youtube.com/watch?v=pTn6Ewhb27k

5) http://www.tuxtown.net/pipermail/d66/2021-January/068519.html

6) https://en.wikipedia.org/wiki/Astronomical_unit

On 7/29/23 10:09, Dr. Marc-Alexander Fluks via D66 wrote:
> René Oudeweg <roudeweg at gmail.com>,
>
> De grens van het waarneembare heelal kan men niet zien. Ten eerste
omdat het destijds niet doorzichtig was (materie en straling waren
destijds niet ontkoppeld) en ten tweede verschuift straling hoe verder
weg hoe meer naar het rood, roder, roodst, radio, ... enz, enz.

> Zou op zich nog wel kunnen maar de snelheid is wel eindig (men kan
haar immers meten). De eerste die de snelheid mat was Galilei. Hij keek
waar de door hem ontdekte manen van Jupiter waren, waar de Zon en waar
de schaduw van de manen op Jupiter te zien was (de schaduw loopt dan wat
achter door een eindige lichtsnelheid). De onzekerheid was groot maar
hij vond toch de juiste snelheid. Tegenwoordig zijn er ruimtemissies en
dan heeft men te maken met vertraging van radiosignalen als gevolg van
de eindige lichtsnelheid.

> In een Euclidisch heelal is de lichtsnelheid wel oneindig (d.w.z.
ruimte en tijd zijn ontkoppeld; overal in het heelal is het even laat)
maar in het echte heelal is ze eindig (d.w.z. zijn ruimte en tijd
gekoppeld).