[D66] Lucy in the Sky

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Sun Jul 30 18:05:15 CEST 2023

L.S.

'k was even aan de wandel in het bos en kwam een Oosterse tegen met een
nieuwsgierige zwarte hond, waarschijnlijk een Terriër. Mijn kennis over
hondenrassen is beperkt. De meest voorkomende rassen kan ik wel
onderscheiden. De FCI erkent ongeveer 340 soorten rassen. Omdat ik het
wel een aardige hond vond die me volgde en aan me snuffelde vroeg ik de
Oosterse wat de naam van de hond was. "Lucy" zei ze, ze is een zij en
een erg nieuwsgierige hond.

Hedenmiddag bekeek ik daarom maar de SF-film "Lucy" (2014) met in de
hoofdrol Scarlett Johansson:

De film gaat over het bereiken van de maximale breincapaciteit. De
gangbare mythe is dat de mens slechts 10% van de capaciteit van zijn
brein gebruikt. De neurowetenschap, een pseudowetenschap, zegt dat onzin
is. Nee het is geen onzin, het brein is plastisch en kan andere
eigenschappen en functies ontwikkelen. In de film worden twee
breinstrategieën genoemd:

1) Reproductie als de levensomstandigheden gunstig zijn
2) Onsterfelijkheid bereiken als de levensomstandigheden ongunstig zijn.

In deze film worden enkele thema's aangesneden die ik hier ook al
addresseerde. De natuur van getallen en de eenheden. De openingscene's,
gefilmd in Taiwan waar een drugsbende de stof CPH4 ontwikkelt die
vrouwen extraordinaire en paranormale gaven geeft.  Lucy krijgt die stof
binnen in haar lichaam en ondergaat dan ook een stijgende lijn in het
gebruik van haar max. breincapaciteit een in een echte warrior
transformeert.

Dan komt midden in de film de clue als een professor gespeeld door
Morgan Freeman zegt:

"TIME IS THE UNIT!"

Indeed! [...]

Lucy kan alles, zichzelf transformeren, gedachten lezen, telepathie,
telekinetica, teletransporteren, interfaces leggen met computers,in de
tijd reizen, personen onschadelijk maken en beleeft dan ook een actievol
transhumanistisch avontuur. Ik heb nog geen display interface ontwikkeld
hoe het er voor mij persoonlijk voor staat ik schat dat ik momenteel op
55% zit, en een stijgende lijn vertoon. [...] Op het einde, als ze 100%
bereikt en in luchtledige oplost is ze niet verdwenen maar verschijnt op
een handy "I AM EVERYWHERE!":

-> Lucy is het gematerialiseerde Pantheïsme geworden, het teleologisch
doel van het tijdwezen.

Gaat ´t zien...

René Oudeweg/
Lucy