Blow up the MOON!

Antid Oto aorta at HOME.NL
Fri Feb 22 14:01:09 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>
>  Ja. De dimensie van E is immers kg m^2/s^2
>
>  Men kan meters, seconden en kilogrammen in elkaar uitdrukken omdat 1) de
>  dimensie van de lichtsnelheid (c) m/s is, 2) de dimensie van de gravita-
>  tieconstante (G) m^3/kg/s^2 en 3) men aanneemt dat dit universele constan-
>  ten zijn. Op 1 en 3 is de speciale relativiteitstheorie gebaseerd en op 1,
>  2 en 3 de algemene relativiteitstheorie.
>
>  De idee achter de algemene relativiteitstheorie is daarmee vrij simpel.
>  In feite zegt men dat de inhoud van de ruimte (materie, energie, impuls)
> [...]

De vraag is of je de theorie van Abian over massa en tijd kunt verenigen
 met Einsteins theorie E=mc^2. Gezien het feit dat Abian het principe
van constante lichtsnelheid verwerpt zal dat denk ik moeilijk zijn. Hij
verwerpt ook het idee dat tijd een coördinaat is.
Ben geen natuurkundige, zit in de IT, maar het zou wel interessant zijn
of je de theorie van Abian onderuit kunt halen.

Volgens wiki kun je de two-way (naar spiegel en terug) lichtsnelheid
meten, maar niet one-way. Einstein nam aan dat dat in alle gevallen
hetzelfde moet zijn.

Gedachte voor het weekend: bedenk een experiment hoe je de lichtsnelheid
one-way kunt meten. ;-)