[D66] [JD: 140] De levensgevaarlijke jaren ~ Friedrich Nietzsche | atheneum.nl | poste restante

R.O. jugg at ziggo.nl
Mon Jul 12 17:26:24 CEST 2021

athenaeum.nl
<https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/de-levensgevaarlijke-jaren/>

  Athenaeum Boekhandel | De levensgevaarlijke jaren

De levensgevaarlijke jaren

10 juli 2021 , door Friedrich Nietzsche
9-12 minutes

*13 juli verschijnt /De levensgevaarlijke jaren/, brieven van Friedrich
Nietzsche gekozen, vertaald, ingeleid en toegelicht door Peter J.Th.M.
Claessens. Lees bij ons alvast een aantal brieven.*

*In 1879 ruilt een doodzieke Nietzsche zijn hoogleraarsbestaan in voor
een ‘briefschrijversleven’. Terwijl de verstoorde relatie met zijn zus
en zijn mislukte affaire met Lou Salomé zijn zelfopgelegde isolatie
versterken, voltooit hij tussen verlammende migraineaanvallen door
meesterwerken als /Zo sprak Zarathoestra/, /Voorbij goed en kwaad/ en
zijn autobiografie /Ecce homo/.*

*Nietzsches filosofische werken en zijn brieven vloeien naadloos in
elkaar over en verhelderen elkaar wederzijds. De brieven uit het laatste
decennium schetsen het beeld van een radicaal denker die, laverend
tussen hoop en wanhoop, in de omkering van alle waarden een geneesmiddel
vindt voor een zieke wereld. In de beruchte ‘waanzinsbrieven’ zijn we er
getuige van hoe Nietzsche ten slotte zijn denkende leven in een roes van
euforie besluit.*

*De brieven in /De levensgevaarlijke jaren, brieven 1879-1889 werden
gekozen/, vertaald en van een uitgebreide inleiding en toelichting
voorzien door Peter Claessens. Ze vormen het langverwachte vervolg op
/Afgemat als een eendagsvlieg bij avond, brieven 1858-1879/, de keuze
die Hans Driessen maakte.*

Aan Franziska Nietzsche in Naumburg (briefkaart)
Sankt Moritz, 23 juni 1879

Mijn lieve goede moeder, na drie bar slechte overgangsweken (in Wiesen)
ben ik nu in mijn zomerasiel beland. Het adres is: /Sankt Moritz in
Graubünden/, Zwitserland. Houd mijn verblijfplaats alsjeblieft geheim
tegenover iedereen. Anders moet ik het oord dat mij zo bevalt en tot nu
toe echt goed doet, meteen verlaten. Ik verdraag /geen/ bezoek. –
Je kaart heb ik met hartelijke dank ontvangen.
Liefdevol je zoon

Aan Paul Rée in Nassau
Sankt Moritz, eind juli 1879

Mijn dierbare vriend, u weet globaal wel hoe het mij vergaan is? Een
paar keer aan de poorten van de dood ontsnapt, maar verschrikkelijk
geplaagd door pijn – zo leef ik van dag tot dag, elke dag heeft zijn
ziektegeschiedenis. Ik heb nu de beste, geweldigste lucht van Europa om
in te ademen en houd van de plek waar ik me bevind: Sankt Moritz in
Graubünden. Zijn natuur is aan de mijne verwant, we verwonderen ons niet
over elkaar maar verkeren op vertrouwelijke voet met elkaar. Misschien
doet het me goed zo – in elk geval houd ik het /hier/ een beetje beter
uit dan elders.
September en het begin van oktober schijnen hier het mooist te zijn –
dan dienen zich verlangens naar mijn langverwachte vriend aan, maar ik
wil niet onbescheiden zijn. Voor ons samenzijn – als ik dit geluk toch
nog zou mogen smaken – is veel in mij in bereidheid gebracht. Ook een
koffer met boeken staat voor dat moment klaar, Réealia betiteld, er
zitten goede dingen tussen waarover u zich zult verheugen.
Kunt u mij een leerrijk boek sturen mogelijkerwijs van Engelse origine,
maar in het Duits vertaald en met een goede grote drukletter? – Ik leef
als voor zeven achtste blinde helemaal zonder boeken, maar ik neem graag
de verboden vrucht uit uw hand.
Leve het /geweten/, aangezien het nu een geschiedenis zal hebben en mijn
vriend daardoor historicus is geworden.^1 Geluk en voorspoed mogen u
begeleiden!
Van harte u nabij
en u het allerbeste voor uw gezondheid wensend.

Vertelt u mij iets over plannen voor de winter.

Adr.: Sankt Moritz
Graubünden /Zwitserland/
poste restante

[...]