[D66] Masha Gessen over de VS

R.O. jugg at ziggo.nl
Sat Oct 3 09:14:32 CEST 2020

(Dit artikel is gedateerd na de Oktober surprise. Het zit er dik in dat
Trump 4 November niet meer zal meemaken. 15 dagen tot overlijden, tenzij
de behandeling aanslaat...)

  * Article rank
  * 3 Oct 2020
  * De Standaard
  * INTERVIEW Wat zal er volgens u die dag gebeuren? Waarom doen ze dat
    niet? Lees verder op blz. 4

  ‘De vraag is of de Verenigde Staten na deze verkiezingen nog zullen
  bestaan’

‘Kranten en tv-zenders zouden nu de boodschap moeten verspreiden: “Beste
lezers, beste kijkers, op 4 november zult u nog niet weten wie de
president wordt.” Maar veel media schrijven zich in het chaosmodel van
Trump in’

Een president die niet weet of hij een eventuele nederlaag zal erkennen.
Burgers die op 4 november een einduitslag verwachten, ook al lijkt dat
onmogelijk. En dat in een land dat al in ontbinding is. Bij de
Amerikaanse verkiezingen dreigt volgens de Amerikaans-Russische auteur
Masha Gessen chaos. ‘Dat naïeve geloof van de Amerikanen in hun
democratie verbaast me.’

Dat Masha Gessen waarschuwt voor de democratische neergang van de
Verenigde Staten, is geen toeval. Als schrijver, journalist en
lgtbq-activist was Gessen ooggetuige en slachtoffer van de opkomst van
het Poetin-regime. Na enkele zware intimidaties en het dreigement dat
Gessens zoontje, op basis van een homofobe wet, zou worden afgenomen,
zat er niets anders op dan in New York een nieuw leven te beginnen. Net
toen begon Donald Trump aan zijn politieke opgang. Bijna onmiddellijk
zag Gessen de gelijkenissen met Vladimir Poetin. ‘Ik heb snel door
wanneer ik met een autocraat te maken heb. Dat hij al meermaals heeft
verklaard dat hij de verkiezingsuitslag mogelijk niet zal respecteren,
bevestigt mijn overtuiging.’

Velen voorspellen dat de presidentsverkiezingen chaos zullen
veroorzaken. U deelt die bezorgdheid?

‘Over dat scenario bestaat geen twijfel meer. De verkiezingen zullen
niet in de nacht van 3 op 4 november eindigen. Een recordaantal mensen
zal via de post stemmen, vooral aanhangers van Joe Biden, omdat die zich
meer zorgen maken over het coronavirus. Maar de verschillende staten
tellen die stemmen via de post vaak op een heel andere manier. Daarover
lopen nu al rechtszaken, en na 3 november zullen er ongetwijfeld nog
volgen. Er is dus grote onduidelijkheid over wanneer het definitieve
resultaat bekend zal zijn, terwijl veel Amerikanen verwachten dat er ’s
ochtends op 4 november een overwinnaar wordt uitgeroepen.’

‘Fox News zal Trump tot winnaar kronen, Biden zal die zege niet erkennen
en de meeste andere media zullen nog geen resultaat bekendmaken. De
meeste media hebben nog geen idee hoe ze dan wél zullen communiceren.
Eigenlijk zouden de Amerikaanse kranten en tv-zenders momenteel grote
banners moeten tonen met daarop de boodschap: “Beste lezers, beste
kijkers, op 4 november zult u nog niet weten wie de volgende president
wordt. Heb geduld.”’

‘De Amerikaanse media zijn niet in staat om hierop verstandig te
anticiperen, omdat hun nieuwscyclus steeds korter wordt. Nog niet zo
lang geleden bedroeg die cyclus 24 uur; nu websites en sociale media
steeds belangrijker worden, kijken veel journalisten maximaal drie uur
vooruit. Bovendien is de winstlogica bij veel media veel belangrijker
dan burgerzin. In het beste geval zijn journalisten bezig met de vraag:
hoe gaan we die democratische catastrofe zo goed en objectief mogelijk
verslaan? De vraag hoe we een verkiezingsramp gaan vermijden, is niet
aan de orde.’

‘Veel media schrijven zich in Trumps chaos-model in, ze lijken het
fascinerend te vinden om dit spannende schouwspel te verslaan. Velen
lijken nu al uit te kijken naar een climax waarbij er op 20 januari, de
dag van de eedaflegging, juridisch nog geen uitsluitsel over de uitslag
is. Dan krijg je een echte confrontatie: Trump die verklaart dat hij
president blijft, Biden die nog steeds op de uitslag wacht en Nancy
Pelosi (de voorzitter van het Huis van Afgevaardigden, red.) die zegt
dat de grondwet haar opdraagt om waarnemend president te worden. Het is
zelfs mogelijk dat zowel Trump als Pelosi die dag apart de eed aflegt.’

overheid de epidemie aanpakt. Brengt dat Trump­kiezers aan het twijfelen?

‘Ik denk niet dat het zo rechtlijnig werkt. Angstgevoelens bevorderen
nooit het kritische denken. Veel Trump-stemmers lieten zich daarvoor al
door hun angsten leiden, de pandemie heeft dat nog versterkt. Angstige
mensen zakken steeds dieper weg in de modder van hun loopgraven. Hannah
Arendt beschreef dat op een heel juiste manier: totalitaire regimes
houden hun volk altijd de wortel van stabiliteit voor, terwijl ze vooral
instabiliteit en angst creëren.’

‘Dat de coronacrisis de meeste aanhangers van Trump niet op andere
ideeën brengt, heeft ook te maken met een typisch Amerikaans fenomeen:
het gebrek aan gemeenschapservaring. Ik voelde dat zelf scherp aan toen
ik recentelijk twee maanden verbleef op het schiereiland Cape Cod, aan
de Oostkust: een heel liberale, maar suburbane plek. Al snel had ik het
gevoel dat daar helemaal geen pandemie heerste. Het is er niet zoals in
New York, waar je wel weet wat er met je buren aan de hand is. Je leeft
er letterlijk en figuurlijk op afstand van je buren. Die typische
Amerikaanse suburbane eenzaamheid maakt je al snel ongevoelig voor de
gevolgen van de pandemie.’

Volgens u leven de twee helften van de Amerikaanse bevolking elk in hun
eigen bubbel. Maar u schreef ook al meermaals dat de progressieve bubbel
groter, diverser en minder claustrofobisch is dan de bubbel van de
Trump­aanhangers. Is dat wel zo? ‘De Trump-bubbel wordt gevoed door een
totalitaire ideologie en is gebaseerd op een hermetisch afgesloten
eenheidsdenken dat geen andere ideeën binnenlaat. Mensen die zich enkel
door Fox News en Breitbart laten informeren, en ook nog eens door de
algoritmes van sociale media naar elkaar gedreven worden, komen terecht
in een gesloten wereld. Een typische kiezer van de Democraten consumeert
toch een heel andere soort media: die luistert naar de National Public
Radio, leest The New York Times of Washington Post en kijkt naar CNN.’

‘Je zou kunnen zeggen dat het ideologische spectrum van opinies dat in
The New York Times gepresenteerd wordt breder kan, maar het is toch al
verdomd breed. Als ik die krant lees, ben ik het soms eens met een
columnist, maar een bladzijde verder maak ik me dan weer druk. Zo hoort
het. Je wordt blootgesteld aan andere meningen en je krijgt antwoorden
op vragen die je zelf nooit had gesteld. Ook de toon, de woordkeuze en
de stilistische aanpak zijn heel anders dan die van de Trump-media.’

Toch verwijt u kranten als te voorzichtig te zijn, omdat ze Trump niet
als een autocraat benoemen.

‘Ja, maar ik doe dat op een begripvolle manier. Voor correcte,
gewetensvolle en plichtbewuste journalisten is het eigenlijk onmogelijk
om op een goede manier over Trump te schrijven. Daarmee bedoel ik dat
zelfs zij ongewild bijdragen aan de schade die hij het land toebrengt.
Telkens als Trump een leugen verkondigt, wordt die in de media
versterkt. Journalisten hebben daarin geen keuze, want de Amerikaanse
president doodzwijgen is ook geen optie.’

‘Toen hij verklaarde dat je het coronavirus kunt vermijden door
bleekwater te injecteren, moesten media daarover wel rapporteren. De
meeste journalisten deden dat op een kritische manier, maar tegelijk te
voorzichtig om echt duidelijk te maken met wat voor soort leider we te
maken hebben. Trump verspreidt voortdurend grove leugens en racistische
meningen en toch weigeren de meeste journalisten hem als een
leugenachtige, racistische autocraat weg te zetten.’

‘Nogmaals, ik begrijp dat: een krant als The New York Times is het aan
haar jarenlang opgebouwde reputatie verplicht om neutraal en voorzichtig
te zijn. Doet ze dat niet, dan gooit ze haar journalistieke identiteit
door het raam. Maar het gevolg is dat je iemand als Trump eigenlijk
voortdurend met eufemismen beschrijft.’

Moeten we ons ook niet afvragen of die kritische berichten over Trumps
zelfverrijking en belastingaangiftes enige impact hebben op zijn
aanhang? Zulke berichten lijken hen eerder te sterken in hun overtuiging
dat hun leider het slachtoffer is van een moddercampagne.
‘Trump-stemmers zul je nooit overtuigen See page 28