[D66] Covid-19 in Scandinavie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Sat Oct 3 09:57:06 CEST 2020

Henk van Lingen <henk at vanlingen.net>,
> Bijzonder dat je dit doorstuurt, Marc. De casus Zweden staat immers
> haaks
> op jouw gebruikelijke betoog

Ik stuur echt niet alleen datgene door waar ik het mee eens ben hoor. De
hele dag komen dit soort dingen bij mij binnen (wetenschappelijke mails,
populaire MSN-artikelen ongevraagd in de browser, en nu ik thuiszit
staat voortdurend CNN aan). Ik pluk datgene eruit dat mij relevant
lijkt, maak een onderscheid tussen het doorgestuurde door als onderwerp
'Wuhan Coronavirus 2019-nCoV #...' te kiezen met een enkele keer een
opmerking als '[...]' erboven, en eigen dingen. Ik heb gewoontegetrouw
geen mening maar ben weer wel zeer gekant tegen Van Dissel en diens OMT
omdat hij van meet af aan de verkeerde dingen zegt en hierbij niet kan
relativeren. We weten reeds vandaag wat hij volgende maand gaat zeggen
en welke staafdiagrammen hij in de Kamer zal vertonen (vaak zijn het
trouwens dezelfde).

Verder: Alles wat er zoal thans gebeurt, heb ik hier ook voorspeld.
Toegegeven: Niet zo moeilijk hoor.

Wil men snel van het virus af dan dient men - bijv. Europa - op te delen
in regio's waartussen men niet mag reizen en in grote steden (thans
reeds Madrid) hetzelfde. Ik heb makkelijk praten: Als Amsterdammer
ondervindt men louter hinder van het tourisme (voorstanders ervan
spellen het woord als 'toerisme') en de EuroUnie heeft voor mij min of
meer afgedaan. De media maken voortdurend reclame voor tourisme, voor de
horeca en voor het uitgaaansleven - ik vind zoiets vreselijk want die
kant moeten we juist niet op willen we van het virus af. Ik heb bepaald
geen hoge pet op van de media - de dingen die ik doorstuur, komen in
regel van onderzoeksjournalisten of zijn triviale mededelingen.

Enfin, zoiets.