[D66] Geniale zet PVV

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Sat Sep 24 12:19:16 CEST 2011

Op 24 september 2011 11:34 schreef Daniel van Kesteren
<daniel at dlknet.nl>het volgende:

Ik ben het eens met de analyze van Henk en de aanvullingen van Bert daarop,
> behalve dat ik Rutte helemaal niet zo perfect vond reageren.

Eens Daniel, en het was overigens Rutte zelf die de koe de bel aanbond:

(islamitisch) Broodje aap verhaaal op: 02:12:40
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1111730

Rutte zelf provoceerde hier de PVV met zijn valse aantijging, en kwam daar -
tot overmaat van ramp - vervolgens geheel en al bij/mee weg. Juist zijn
strategie - pas te reageren als het hem uitkomt - was debet aan het
debacle.

Een Minister President onwaardig, en toont maar weer eens aan dat je die
beter rechtstreeks kunt kiezen, en niet zoals Rutte die zelf een heimelijke
agenda voert, en daar uitvoering aan geeft zonder er voor aansprakelijk te
willen zijn, of te worden gesteld en zijn positie ervoor te
(willen)misbruiken.

> Wilders wordt juist groot als je hem niet als een "normale" partij
> behandelt.

Eens, want echt normaal is de partij niet, en valt door de mand als je het
grotere geheel overziet en doorhebt.

> Dat is juist wat hij wil, als outcast behandeld worden. Alle aandacht die
> je hem geeft zal hem voeden.
>
> Waarmee ik niet wil zeggen dat je hem moet doodzwijgen. Natuurlijk moet je
> op hem reageren, maar met mate, beheerst en zeer beschaaft. Hem telkens
> neerzetten als kleuter, rascist, enz is precies wat hij wil, daarom wordt
> wat hij doet dan ook een provocatie genoemd. Het gebruik van al die grote
> woorden komt als een boomerang bij je terug.

Klopt.

> Hou het zakelijk met die man en hou alle (schijn)heilige verontwaardiging
> er maar buiten.

Eens.

> Als je uitgaat van je eigen kracht, heb je dat ook helemaal niet nodig en
> kan je toch (juist!) duidelijk maken uit welk hout je nou eigenlijk gesneden
> bent.

Precies. Als de partijen nu eens kijken naar de 'oogst' die binnen gehaald
is met het debatteren tijdens de Algemene Beschouwingen kan de conclusie
geen andere zijn dan dat deze uiterst minimaal zij, en waarop je vervolgens
de vraag dient/moet stellen of je als oppositiepartij dan niet veel beter
openlijk aan de volgende verkiezingen kunt gaan beginnen.

In dat geval heb je de regie over waar je heen wilt met je programma weer
geheel en al in eigen hand. Kun je het rechtstreeks aan de kiezer uitleggen,
en hoef je niet langer de vernederingen ondergaan die dit kabinet, of zelfs
of middels haar regeer en/of gedoog partner op het oog hebben, te ondergaan.

Kortom: de Tweede Kamer demonstratief verlaten, en terug naar de
burger/kiezer. Of dit kabinet er nog zit of niet, en Rutte heeft gelijk, dat
- al voortdurende conflict - moet de TK zelf oplossen.

Henk Elegeert