[D66] Breivik

Henk Elegeert h.elegeert at gmail.com
Wed Jul 27 17:46:34 CEST 2011

Op 27 juli 2011 14:35 schreef Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com> het
volgende:

Henk, ik dacht "jullie zijn me inmiddels wel zat", maar blijkbaar niet,
> gezien je bulk vragen hieronder ;-)

Mark, nee hoor, 'dat hadden jullie maar gedacht', daar is echt geen enkele
reden voor. :)

De vragen waren bedoeld ter introspectie, maar daar heb je ze -helaas-
kennelijk niet voor gebruikt. ;)
Voor je het weet immers zitten 'we' met een maatschappelijk probleem dat in
de verste verten geen probleem is ... daar moet je toch niet aan denken, wel
? ;)

> Wacht maar af, volgens mij gaat hij die zelfreflectie wel aan de komende
> weken.

Lijkt me niet, Hooguit de spookbeelden door
sociaal(l)isten gecreëerd, pareren, meer niet. Oh ja en zichtbaar maken dat
ze weer met hun onvermijdelijk linkse kerk hobby's (zie ook GL-er Dibi,
PvdA-er Cohen) bezig zijn geweest. Daar - die onvermijdelijke 'linkse'
reflex - kan hij en zijn partij immers weer volop garen bij spinnen. Zijn
achterban hoeft ie dat niet eens uit te leggen ...

Maar zie hoe jij ook nu weer je eigen frustratie aan het creeeren bent.
Waarom pik je die boodschap 'zelfreflectie' nu niet zelf op? Stel jij je
afhankelijk van hem op? Nota bene, op iets wat je zelf hebt lopen denken, en
of bekokstoven ?!!

> Ben benieuwd wat er uit komt.

Dat bedoel ik, waarom überhaupt dergelijk dwaze verwachtingen koesteren?

> Of hij wijzigt koers

In nog geen honderd jaar ...

> , of hij wordt door de kiezers op een zijspoor gezet

Nee, die -op een zijspoor gezette kiezers- begrijpt hij veel beter dan menig
politicus in dit land ...
Hij wel !! Niet dat hij oplossingen heeft, maar daarin heeft ie meer
overeenkomsten met de linkse kerk, maar daarover is hij tenslotte wel
eerlijk. En debat hoeft ook niet. Moet je maar eens proberen met zo'n
doorgewinterde linkse kerk malloot.

Kortom: over welk zijspoor zullen we het gaan hebben? ;) Breivik ? En wat we
nu precies aan moeten met zijn presentatie? Zijn agressie, en waar die
-mogelijk- op gericht is? En hoe dat te duiden? Of waarom de linkse kerk zo
angstvallig bij elkaar klit? En daarvoor uitwijkt naar zelf verkozen
eilandjes? Alsof ze daar niet, en dat al heel lang zitten ... Op welke open
democratie beroepen de Noren zich dan? Dat zijspoor?

> (tenminste, dat mag ik hopen...).

Daar ga je weer ... Is overigens al vrij lang een zeer serieus
maatschappelijk probleem !

>  Maar even wat sterker dan, om ons meningsverschil te verduidelijken, want

> Zijn er meerdere: Islamofobie, nationalistisch navelstaren, ondermijnd
> intellectueel debat, aangetaste burgervrijheden, intolerantie, etc.

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1107470#

Voor welke is Wilders nu precies verantwoordelijk?

>     <knip>

> Reken maar dat Breivik zich moet verantwoorden en op de blaren moet zitten.

Voor zijn daden, maar Wilders ?

> En zoals ik al eerder schreef, jammer dat we zijn verantwoording niet live
> hebben mogen zien van de Noorse rechters.

?? Wat had moeten toevoegen bij wat je nu al kunt weten? Hij is niet wat hij
zegt te zijn, volgt integendeel precies de linkse kerk, nl. geen enkele
verhouding met de schade die wordt aangericht !! Verantwoording leggen die
immers ook niet af, maar koesteren zich in het eigen gelijk.

>   We roepen jezus gr/christus ter verantwoording voor alle misdaden begaan
>>

> Volgens mij is Jezus dood.

Volgens velen 'leeft' ie nog.

>   Ieder is in hoge mate zelf verantwoordelijk, lijkt mij, voor diens eigen
> daden.
>
> Moet ik echt in ieder emailtje herhalen dat ik vind dat Wilders *niet*
> verantwoordelijk is voor de daden van Breivik? Zucht.

Nee, je stelde Wilders ervoor verantwoordelijk. Verder ben je onduidelijk
over de relatie Breivik vs Wilders. Er is geen enkel verband behalve dan de
verbindingen die je er zelf in ziet, wilt zien. Inhoudelijk zou het over
Breivik kunnen gaan maar dan duikt "Wilders" ineens op.

>  Bovendien, het is jouw gedachtegang dat Breivik die 'zieke' analyse zou
> delen. Maar waaruit moet dat dan - objectief - blijken?

> Nee, omdat ik ze serieus neem en dat dus weet.

Maak je dat 'weten' dan eens inzichtelijk ?

> Omdat ik o.a. Bosma's boek gelezen heb, veel van Wilders' toespraken gezien
> heb en Breivik's pamflet gescand heb.... De samenvatting van die
> overeenkomsten heb ik al gegeven. En na mij, nog veel beter en
> gedetailleerder, velen in de pers en in blogs de afgelopen dagen.

Echt niet. Ze trappen er allemaal in. Van voorbeelden van diepgaande
introspectie heb ik er nog weinig kunnen ontdekken.

>  Iedereen die die overeenkomsten nu nog ontkent heeft zich niet serieus
> verdiept of heeft daar politieke redenen voor.

Alweer zo'n linkse kerk (debateer)truc ...  Deze truc weerhoudt de linkse
kerk ervan werkelijkheid door te dringen tot de maatschappelijke relevantie.
Ze legt datgene lam - en het helpt geen zier 'Wilders' daarvoor aan te
wijzen - waar de linkse kerk werkelijk van zou kunnen leren. Uiteindelijk
valt die linkse kerk hierop uit elkaar, want mist het noodzakelijke
inhoudelijke debat. Nogmaals, niet als gevolg van 'Wilders', want die spint
er simpel garen bij. Vooral mee doorgaan ... we kunnen er maar vanaf zijn.
:)

De overeenkomst is overigens de slecht onderbouwde achtergrond, meer niet.
Dat geldt overigens ook de linkse kerk, al ontkent die dat in alle mogelijke
toonaarden. Stel je voor ...

Iedereen die dat nu nog ontkent heeft zich niet serieus verdiept of heeft
daar politieke redenen voor !!  :))

Zullen we 'Wilders' nu verder maar links laten liggen, en kijken wat de
(maatschappelijke) relevantie is van Breivik's actie?

Henk Elegeert