[D66] Breivik

Fritz van Rikxoort fritz at rikxoort.demon.nl
Wed Jul 27 17:45:42 CEST 2011

Mark,

Mijn (eerder uitgekomen) voorspelling:
de onterechte eenzijdige aanval van "links" op Wilders
die minder geciteerd is dan vele anderen door de moordenaar
n.a.v. de moordpartij in Noorwegen
leidt tot verdere stijging van Wilders in de peilingen
en verder verlies van links.

Door het geblunder van Rutte, die het werk van onze goede
homo-minister van financiën bij de regeringsleiders verspeelde
en gewoon tegen weten in dubbele bijdrage van NL-ers afsprak
aan de Grieken tot 2014, kan VVD dalen in de peilingen
(neem aan dat dan dan wegvloeit naar CDA of LPF).

Maar goed je kan nooit precies de oorzaken van verschuivingen meten.

We zullen zien, Mark,
maar als eerder zal nu Wilders garen spinnen bij het domme linkse gedoe
dat zich nu al sinds de jaren '70 eindeloos herhaalt.

Fritz

Henk, ik dacht "jullie zijn me inmiddels wel zat", maar blijkbaar niet,
gezien je bulk vragen hieronder ;-)

2011/7/27 Henk Elegeert <h.elegeert at gmail.com>

> Op 27 juli 2011 08:56 schreef Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com> het
> volgende:

> Nee hoor, jij neemt je eigen vooroordelen serieus, .meer niet. Je doet
> voortdurend een beroep op Wilders, die - en voorspelbaar - niet op je
> linkse
> gemotiveerde retoriek gaat reageren. Waarom zou hij ook ?!!

Wacht maar af, volgens mij gaat hij die zelfreflectie wel aan de komende
weken. Ben benieuwd wat er uit komt. Of hij wijzigt koers, of hij wordt
door
de kiezers op een zijspoor gezet (tenminste, dat mag ik hopen...).

> Maar even wat sterker dan, om ons meningsverschil te verduidelijken,
> want
> ik doe niets liever dan over maatschappelijke problemen discussieren.
> Het
> punt is echter dat Wilders geen problemen aankaart, maar creeert.
>

> Wat is het maatschappelijk probleem dan? Anders. welk maatschappelijk
> 'probleem' creëert Wilders?

Zijn er meerdere: Islamofobie, nationalistisch navelstaren, ondermijnd
intellectueel debat, aangetaste burgervrijheden, intolerantie, etc.

<knip>

>    En Breivik deelt die zieke analyse. *Dat* is de reden dat de
> discussie
> nu over Wilders *moet* gaan.
>
> Kijk, dit is wel een probleem. Iemand die anderen kennelijk volgt wordt
> niet aangesproken, maar wel diegene die hij volgt.

Reken maar dat Breivik zich moet verantwoorden en op de blaren moet
zitten.
En zoals ik al eerder schreef, jammer dat we zijn verantwoording niet live
hebben mogen zien van de Noorse rechters.

> We roepen jezus gr/christus ter verantwoording voor alle misdaden begaan
> door zijn volgers?  Ok?
> Of toch een beetje een dwaze gedachtegang ?

Volgens mij is Jezus dood.

>  Ieder is in hoge mate zelf verantwoordelijk, lijkt mij, voor diens
> eigen
> daden.

Moet ik echt in ieder emailtje herhalen dat ik vind dat Wilders *niet*
verantwoordelijk is voor de daden van Breivik? Zucht.

> Bovendien, het is jouw gedachtegang dat Breivik die 'zieke' analyse zou
> delen. Maar waaruit moet dat dan - objectief - blijken?
> Toch maar weer een projectie? Omdat de discussie nu over Wilders *moet*
> gaan?

Nee, omdat ik ze serieus neem en dat dus weet. Omdat ik o.a. Bosma's boek
gelezen heb, veel van Wilders' toespraken gezien heb en Breivik's pamflet
gescand heb.... De samenvatting van die overeenkomsten heb ik al gegeven.
En
na mij, nog veel beter en gedetailleerder, velen in de pers en in blogs de
afgelopen dagen.

Iedereen die die overeenkomsten nu nog ontkent heeft zich niet serieus
verdiept of heeft daar politieke redenen voor.

Mvg,
Mark Giebels