EU richtlijnen voor geoinformatie (fwd)

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed Apr 12 13:19:06 CEST 2006

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Stichting ST <atarist at xs4all.nl>
>Newsgroups: nl.hobby.geocaching
>Subject: EU richtlijnen voor geoinformatie
>Date: Wed, 12 Apr 2006 11:23:47 +0200

Ja beste lezers, dat wordt bar en boos:

De INSPIRE richtlijn zal tot gevolg hebben dat de vrije toegang tot
geografische informatie die met belastinggelden zijn gemaakt, onmogelijk
wordt.
Lees maar de pdf tekst op http://inspire.jrc.it/proposal/NL.pdf
(in het Nederlands)
De clou is: het eigendomsrecht van de geodata van de overheid wordt bevestigd
en uitgebreid: tot voor kort mocht je er met het blote oog gratis naar kijken
(zie de copyright vermelding op onze papieren topografische kaarten) maar nu
moet de burger er ook voor gaan betalen. Dat kan n.l. zo geregeld worden als
de hele boel digitaal is en het internet gebruikt wordt. Licenties, copyright
en pay-per view, dat moet het allemaal worden.
Ik ben van mening dat kaartmateriaal tegen kostprijs beschikbaar moet zijn: de
data is met ons belastinggeld al een keer betaald.
Laat je niet misleiden door de tekst in het begin: "...een voorstel in te
dienen om interoperabele ruimtelijke informatie op grote schaal beschikbaar te
maken ter ondersteuning van het nationale en communautaire beleid en om het
publiek toegang te verschaffen tot deze informatie."
Het centrale punt is de aanname "dat geografische data die verzameld zijn door
nationale topo-diensten in europa eigendom zijn van die organisaties en niet
van het publiek." Zodoende blijven er dus monopolies bestaan met bijbehorende
absurde prijzen en restricties.

Meer uitleg over wat er aan de hand is kan je lezen bij
http://publicgeodata.org/Home
Teken de petitie!!!!

-- einde fwd --

--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |