PvdA-doublespeak: ook Bos wil geen gekozen burgemeester

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Mar 24 10:50:50 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Mar 24, 2005 at 10:08:49AM +0100, Bart Meerdink wrote:

> Wat nu?
>
> Wat mij betreft gaat D66 proberen om toch in 2006 de direct gekozen
> burgemeester in te voeren, desnoods in een deel van de gemeenten.
>
> Vervolgens genoegen nemen met een kleine maar goed merkbare verbetering
> van het kiesstelsel die kandidaten lager op een lijst meer kans geeft.
>
> En dan tenslotte nog sterker inzetten op een beter functionerende
> overheid, ook een onderdeel van Thom's portefeuille, en eigenlijk nog
> veel belangrijker dan de democratische vernieuwing, maar waarmee nog
> maar weinig vooruitgang is geboekt.

Bart,

Eens met je analyse. Die direct gekozen burgemeester lijkt me voor
de betrokkenheid van de burger bovendien een stuk relevanter dan het
kiesstelselvoorstel van De Graaf.

Maar ik zou toch wensen dat de consessies niet alleen op het vlak van
de bestuurlijke vernieuwing liggen. Wij pogen ons de laatste jaren
te positionere als een link-liberale partij, die niet alleen kr**njuwelen
heeft maar ook een consistente visie op sociaal-economische zaken en
op onderwijs. Hoe goed Van Mierlo ook was gisteren, ik zou het toch
betreuren als nu weer het beeld ontstaat dat we slechts met bestuurlijke
vernieuwing bezig zijn en als de halszaak het kiesstelsel wordt.

Die gekozen burgemeester staat nog gewoon in het hoofdlijnen akkoord
en dat moeten we dus gewoon doen. Maar voor de compensatie graag iets
met generaal pardon, onderwijs en/of energiebeleid/milieu.

En anders wegwezen.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |