Referendum in de Europese grondwet

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Jan 30 21:37:39 CET 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Jan 30, 2005 at 09:15:08PM +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Ik meen dat ik ook een punt had: een referendum over een (zogenaamde)
>  grondwet die geen referendum toelaat. Uiterst cusieus - zoiets kan
>  alleen maar in Europa.
>  Voor wie een voorstander is van een referendum (als D66'ers worden
>  we geacht dat te zijn) zou het wat raar zijn om voor iets te stemmen
>  dat het referendum uitsluit. En dat nog wel bij referendum...

Noem mij het artikel waaruit blijkt dat die Grondwet een referendum
uitsluit?

>  Ik zie de relevantie van jouw tomatensoep-variant bij nader inzien
>  niet zo.

Nee, dat blijkt. Ik zal je opweg helpen; zaken die niet benoemd worden
zijn niet per definitie verboden. Of het nu gaat om tomatensoep,
erwtensoep of referenda, dat is aan de lidstaten.

Vervolgvraag (voor iedereen):

Zijn zaken als euthanasie, drugsbeleid, homohuwelijk en andere nederlandse
verworvenheden ook aan de lidstaten? En in welke mate meer of minder
dan in de teksten welke door de Grondwet vervangen worden?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |