onterechte zelfgenoegzaamheid

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Apr 5 01:50:35 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Apr 04, 2005 at 11:37:54PM +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

> Ik ben er niet bij geweest, maar ik heb wel het een en
> ander op televisie gevolgd en een viertal dagbladen
> gelezen, en mijn conclusie is: het hele congres werd
> gemanipuleerd.
> Een stel mastodonten kreeg alle ruimte om uiteen te
> zetten waarom D66 toch vooral mee moest blijven
> doen aan het kabinet. De tegenstanders werden
> genegeerd of afgekapt.

Op zich heb ik geen moeite met het feit dat Van Mierlo een uitgebreide
stemverklaring mag af leggen, ondanks de impact die er vanuit gaat. Ik ben
het met Mark eens dat het aan de leden is wat ze daar mee doen. Wel ben ik
teleurgesteld in de wel verwachte draai van Van Mierlo en in de slappe
knieen van menig congresganger. Maar niets menselijks is de meute vreemd:
meelopen en buigen.

Wellicht schoot ikzelf te kort door niet de tegenwoordigheid van geest
te hebben om naast m'n ordevoorstel over stemming (niet op tv daar Ferry
M. toen sprak, zo zag ik op de video ;-) ) ook te vragen om eerst over
een motie die 'terug naar de onderhandelingstafel' bepleitte, te stemmen.
Maar ja, dat had vast niet geholpen.

> Inderdaad. Ook wat dat betreft verschilt D66 dus niet
> van andere partijen. Wat standpunten betreft ook niet
> meer, want de bestuurlijke vernieuwing is nu toch wel
> definitief bij het grofvuil gezet. Wat is dan eigenlijk de
> bestaansreden voor D66? Dat het zo sneu voor HAFMO
> zou zijn als de club de 40ste verjaardag niet haalt?
>
> Het voortbestaan van D66 is een doel op zich geworden.

Inderdaad. Natuurlijk zou een tegen (als dat daadwerkelijk tot
verkiezingen zou leiden en niet tot heronderhandelen) een klap voor de
partijorganisatie zijn, temeer daar men de voorzitter al naar een
ministerspost had gemanouvreerd. Maar de partij is uiteindelijk een middel
en geen doel. Over wat de electorale gevolgen van een nee zouden zijn
versus een ja, heb ik geen enkel idee.
En ook het 'landsbelang' is een twijfelachtige en nogal aanmatigende
term. Het landsbelang hangt nogal van je visie af. Daarbij zijn er de
afgelopen twee jaar al de nodige zaken geregeld zodat het argument dat
bij een crisis alles voor niets is geweest dubieus is. Onderdelen die nog
op de rol staan zijn vermarkting van de zorg en liberalisering van
de energiemarkt. Over beiden heb ik ernstige twijfels.
Daarnaast zijn de schaduwzijden van dit kabinet kwalijker gebleken
dan twee jaar geleden ingecalculeerd. De Geus heeft alles tegelijk
overhoop gehaald en zo wel erg veel vertrouwensschade bij sociale partners
en consumenten aangericht. De pensioenen en VUT etc. plannen lijken
nog wel te billijken maar de WAO onrust lijkt volledig overbodig gezien
de vruchten die de door Paars genomen maatregelen al afwerpen.
Neem daarbij nog enkele schijnoplossingen van Donner en de balans wordt
wel erg miezerig wanneer er van de bestuurlijke vernieuwingspunten
niets is overgebleven dan consensusonderzoek.

En dan wordt de kritiek van Staal door Brinkhorst weggesneerd "omdat
ie op het strand zat" ?! Schandelijk nonargument.

Het moge duidelijk zijn: ik kan momenteel weinig sympathie voor de
club opbrengen. En dat wordt versterkt door de leeftijdsgeorienteeerde
initiatieven en schijntegenstellingen creerende neoliberale praatjes van
de "Geboren na '66" lieden. Als je niets hebt met bestuurlijke vernieuwing
en vooral sociaal-economische hervormingen propageert, ga dan inderdaad
naar de VVD.
Ook de Minister van Niks met de thuiswerkplek, bij B&vD vanavond was een
waterige vertoning.

Helaas zijn de alternatieven in dit land ook niet te vinden.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |