onterechte zelfgenoegzaamheid

Tue Apr 5 01:53:09 CEST 2005

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik ben er niet bij geweest, maar ik heb wel het een en
> ander op televisie gevolgd en een viertal dagbladen
> gelezen, en mijn conclusie is: het hele congres werd
> gemanipuleerd.
> Een stel mastodonten kreeg alle ruimte om uiteen te
> zetten waarom D66 toch vooral mee moest blijven
> doen aan het kabinet. De tegenstanders werden
> genegeerd of afgekapt.

Ik geloof niet zo in een vooropgezette strategie daaromtrent, meer in
situaties waarop gereageerd werd. De tegenstanders hebben wel in het
begin ruimte gekregen. Maar het is wel nodig dat we eens goed praten
over hoe we dit in de toekomst organiseren, dat kan echt beter. De
stemming ging op een gegeven moment wel heel snel. De voorzitster gaf
aan op een vraag van een lid welke gevolgen instemmen met een motie zou
hebben op andere moties, daar zouden we over geinformeerd worden later.
Dat is niet gebeurd.... Het was gebeurd voor en wel we er erg in hadden.

> De echte smeerlapperij was toen overigens al achter
> de rug: zonder dat daartoe enige noodzaak bestond
> jaste Boris Dittrich enkele dagen voor het congres de
> benoeming van Pechtold als minister er doorheen.
> Waarom niet een paar dagen gewacht? Het was
> volgens Dittrich een service aan het congres. Een
> service aan de fractie bedoelde hij. De leden werden
> voor een voldongen feit gesteld; je gaat toch niet
> een net benoemde minister weer naar huis sturen?

Over de benoeming denk ik ook dat het raar gelopen is. Het had eigenlijk
niet mogen gebeuren. Mijn idee hoe het totstandgekomen is is het
volgende: Tijdens het debat over het akkoord zegt van Aartsen dat d66
deze week een nieuwe minister moet benoemen. Ik gok dat wellicht Boris
daar zonder goed nadenken ja op heeft gezegd, en het verhaal er later
bij bedacht heeft. Ik heb zelf geen moment die benoeming mee laten
spelen. Ik heb nee gestemd, en als de meerderheid nee zou stemmen dan
had pechtold gewoon vette pech. Had hij zelf maar moeten aangeven later
benoemd te willen worden. Wellicht heeft het wel invloed gehad op mensen
die hem kenden.....voor mij maakte het niet uit...

Helemaal eens. Het leek erg raar. De bobo's voor kregen alle tijd.
Nogmaals een reden om daar eens stevig over te praten, zeker over hoe we
omgaan procedureel met dit soort situaties....

De positie van leden hoort centraal te staan. Ik was eerlijk gezegd nog
onder de indruk van het aantal tegenstemmen. Ik ben daar heel blij mee.
En ik hoop dat de fractie dat ook oppakt als een signaal..... Voor de
tegenstemmers betekende het ten minste dat je niet de enige was. Woorden
in de zin van dat d66 dus erg blij was en voor was kloppen dus ook niet.
een deel van de voorstemmers deed dat niet vanuit positivisme over het
akkoord. Ik zat zelf in de van gogh-zaal en daar was het echt close.
Kennelijk in de grote zaal wat anders. Maar dat nog 30-40 procent tegen
heeft gestemd is een signaal...... De fractie moet dat ter harte nemen
en daarmee aan de slag gaan.....

Ondanks dat ik het dus niet met de uitslag ees ben geeft me de
hoeveelheid tegenstemmers wel het gevoel dat ik niet de enige ben. Een
inmiddels ex-lid van ons bleek aan het eind ook aanwezig te zijn en ze
vond ook de stemming positiever dan in rotterdam. Kun je nagaan dat het
voor veel mensen nog zo leeft. Ze is al een tijd geen lid maar is vanuit
Groningen wel naar den haag gegaan om er bij te zijn....Om te zien hoe
haar oude partij congresseert.....

Fractie...... zie het ook als een signaal dat er nog veel te winnen valt
komende twee jaar. Die zullen cruciaal zijn denk ik... Sterkte....Laten
we de ex-leden weer terugwinnen.....