Kabinet wil af van twee paspoorten

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Sep 2 14:46:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Sep 02, 2004 at 08:40:40AM +0200, Henk Vreekamp wrote:
> Een paspoort is een document, geen ereteken of
> ander retorisch instrument.
>
> Vanuit deze optiek gezien zijn twee paspoorten dus onzin, of de houder moet
> erkend schyzofreen zijn...

Mogelijk, maar toch vraag ik me wel eens af waarom sommige nederlandse
politici zo graag over de grens wensen te regeren.
Toen ik dit voorjaar met een Marokkaanse vriendin naar Marokko ging,
liet zij op Mohammed V Airport haar nederlandse paspoort zien. Zoals
altijd begint de beambte dan moeilijk te kijken en te sputteren want hij
ziet aan haar naam dat ze marokkaanse is. Dus na enige opmerkingen heen
en weer haalt ze een marokkaans paspoort tevoorschijn en kan ze passeren.
Zonder dat paspoort zal het uiteindelijk ook wel lukken neem ik aan,
want (desnoods na bellen NL ambassade) ze kunnen het nederlandse paspoort
toch niet blijven negeren. Maar dat kost dan wellicht een hoop tijd en
ergernis.
Die situatie is natuurlijk achterlijk, maar wat ik maar wil zeggen is
dat het me normaal lijkt dat Marokko bepaalt wie zij waarom een marokkaans
paspoort geven en dat Nederland zich gewoon bezig moet houden met het
hoe en wanneer van nederlandse passen. Of mis ik wat?

(In het studentenhuis waar ik woonde zat overigens een Palestijn met
zowel een Israelisch als Egyptisch paspoort, palestijnse passen bestonden
uiteraard niet. Moet Nederland dat soms ook gaan verbieden? (De Palestijn
is inmiddels overigens ook Nederlander))

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |