AD: Giskes weg uit Kamer

Thu Sep 2 13:43:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Algemeen Dagblad
Datum: 2 september 2004

Giskes weg uit Kamer na dood dochter
------------------------------------
Van onze politieke redactie

D66-politica Francine Giskes (53) vertrekt volgende week na tien jaar uit
de Tweede Kamer. Ze vindt dat ze niet meer goed kan functioneren sinds
haar dochter Maite vorig jaar werd vermoord.

Maite Middelkoop (18) werd op 15 november 2003 na een gewelddadige dood
door haar moeder in bed gevonden in haar ouderlijke woning in Heemstede.
Tot grote frustratie van Francine Giskes is er nog geen spoor van de
dader. In een interview met Elsevier legt ze uit dat ze de intensiteit van
het Kamerwerk niet meer kan opbrengen.

'Het stormt in mijn hoofd. Ik zoek rust. Ik heb altijd gedacht: werk, dat
is goed als arbeidstherapie als je in de ellende zit. Maar dit is daar te
groot voor.'

Giskes heeft sinds 1994 voor D66 op vele terreinen het woord gevoerd en
aarzelde soms niet tegen de lijn van haar fractie in te stemmen. Zo sprak
ze zich uit tegen het voorgenomen huwelijk van prins Willem-Alexander en
Maxima.

Verder stemde ze als enige D66'er tegen de uitzending van Nederlandse
militairen naar Irak, die volgens haar teveel onder Amerikaanse vlag zou
plaatsvinden.

In 2000 gaf ze de omstreden invoering van rekeningrijden de doodsteek door
kilometerheffing als alternatief te omarmen.

Giskes wordt opgevolgd door juriste Fatma Koser Kaya (36). Zij werkte bij
de FNV in Rotterdam en als advocaat in Utrecht.

--------
(c) 2004 PCM