De hoed en de rand

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Mar 21 23:04:12 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sat, Mar 20, 2004 at 08:03:24PM +0100, IM2 wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Alle macht aan het gepeupel!?!

Hallo Joost,

Je kiest een wat merkwaardig moment uit om de rol van de koningin maar
weer eens te behandelen. Toch maar een paar opmerkingen.

> Versus landen als Amerika en Engeland hebben wij een mijlenverre voorsprong
> als het gaat om democratie,

Ik geloof dat Mark Giebels deze populaire misvatting recentelijk nog
becommentarieerd heeft?

> Dit zou zelfs per internet kunnen, omdat, zoals ik al eens eerder heb
> gesteld, het stemmen via internet een reeele mogelijkheid is, met een
> specifieke code en een paspoortnr. of gemeentekaartnr.

Stemmingin via internet zijn al lang geen technisch probleem meer.
Mogelijke problemen liggen meer in de tijd die nodig is een en ander
in wetgeving te gieten en hoe er bijvoorbeeld wordt gegarandeerd dat
er zonder druk een stem wordt uitgebracht.

> Verder is het interressant om te kijken naar de machtspositie van het
> koningshuis binnen Nederland.
>
> Je zou de koningin haar recht op het Veto om het vormen van een regering uit
> de Grondwet kunnen halen, en het onderbrengen in de 13 leden van Raad van
> Staten, waarbij de zittende leden dit Veto kunnen uitvoeren, waarbij de
> koningin nog steeds een voorzittende rol heeft, zonder een machtpositie te
> hebben wat het betreft van het stemmen voor of tegen een Veto, maar de 14de
> stem is, gelijk aan de andere 13 stemmen.

Een erfelijk staatshoofd moet nu juist helemaal geen stem hebben in zo'n
Raad. Bovendien is het oneven stemaantal vast met een reden.

> Het Veto heeft wel degelijk een democratische functie, waarbij bv. een
> fascistische of dictatoriale regering mee geweerd kan worden. \

Dat lijkt me een bedenkelijk argument. Een regering die langs
democratische weg tot stand komt, lijkt me gelegitimeerd. Je kunt wel
filosoferen over hoe die democratische weg er uit moet zien.
Wanneer een regering vervolgens de democratische rechtstaat opzij schuift
onstaat er een andere situatie, dat veto helpt daar weinig aan.

> Stel dat een partij, laten we het de Völkspartij noemen ( net zoiets als in
> Oostenrijk), aan de macht komt met een meerderheid der onopgeleidde
> stemmen( er is een Al Quáda vliegtuig neergestort op Petten, en ìedereen
> stemt opeens op de Völkspartij, die alle Moslims linea recta het land uit
> wil sturen, grondwet of niet), dan is het toch belangrijk om een corrigerend
> orgaan te hebben, die de grondwet staand houdt ipv. op korte termijn emoties
> de lange termijn verkregen vrijheden de deur uitgooit.

Als de 'meerderheid der onopgeleiden' het voor elkaar krijgt om de
grondwet op grote schaal buiten werking te stellen dan helpt daar geen
koningin of Raad van State (zonder n) aan, vrees ik. En mocht die
Volkspartij het voor elkaar krijgen om in twee termijnen de benodigde
steun te krijgen voor het wijzigen van de grondwet in die zin dat we
Moslims over de grens kunnen zetten (hetgeen zeer onwaarschijnlijk is
gezien de evident onwenselijke gevolgen van het moeten opzeggen van
allerlei Europese verdragen) op basis van welk democratisch uitgangspunt
zou je dat dan willen voorkomen?

> Dus ja, de macht van het Nederlandse koningshuis zou inderdaad beperkt
> moeten worden, maar wel op een democratische manier, incl. de
> onkostenvergoedingen (nu ongeveer 38-40 mln. euro per jaar), tot een
> acceptabel bedrag.
>
> Vergoeding voor 1 ontvangstresidentie voor officiele staatsaangelegenheden,
> en 1 privè-residentie, de rest zouden de Oranjes, met hun rijk gevulde
> (aandelen)beurs zelfs moeten bekostigen, incl. buitenlandse huizen en
> vakanties, autotjes etc.

Ik geloof dat je wat vreemde voorstellingen hebt over waar de staat
allemaal aan meebetaald.

> De kosten van het Oranjehuis zouden minitieus en openbaar onder de loep
> genomen kunnen worden, waardoor de kosten ervan drastisch beperkt zouden
> kunnen worden, waarmee de staat jaarlijks voor miljoenen euro's aan geld
> beter zou kunnen besteden(ziekenfondswachtlijsten, etc.)

Een staatshoofd en de daarbij behorende activiteiten kosten geld. Of
het staatshoofd een koningin is, een president, of wat anders verandert
daar weinig aan.

> Dit lijkt mij wat beter dan een "Alle macht aan het gepeupel" en een "Nieuw
> Republikeinse Partij, want je hoort ècht niemand zingen tijdens de
> voetbalwedstrijden van het Nederlandse elftal, HUP, Premier NOBODY, HUP,
> LAAT DE LEEUW NIET IN ZIJN STROPDAS STAAN"!!!}.

Zo hoor ik ook niemand zingen "Hup, Beatrix, hup, laat de leeuw niet in
zijn hoedje staan". Wat is je punt?

> Greeting from virtual insanity, which is specific for every individual as
> virtual reality.

Een filmquote?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |