Informatiemakelaars?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Mar 16 22:26:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Mar 16, 2004 at 05:26:57PM +0100, Hein van Meeteren wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar Henk, dan is er toch niet zoveel nieuws onder de zon? Want
> onderzoeksbureau's, bureaus voor statistiek, universiteiten en
> hogescholen, adviesbureaus, noem maar op (jij gaf ook een aantal
> voobeelden) doen dit werk toch allang, meestal in betaalde opdracht? Ze
> leveren toegesneden pakketjes informatie aan die nodig zijn voor

> Waar ik voor vrees, herhaal ik, is die zakelijke, soms zelfs eenzijdige
> filtering, die een deel van de werkelijkheid (meestal het deel dat niet
> gezien, gehoord of gelezen mag worden, want in strijd met de belangen
> [...]

Er is in zoverre niet zoveel nieuws onder de zon dat de bureau's etc.
al bestaan en (deel)resultaten presenteren. Maar het gaat om het presenteren,
combineren, indexeren, actueel houden, etc. van dergelijke data. En het
zou prettig zijn wanneer niet iedere burger die iets wil weten opnieuw
bureau's moet zoeken en inschakelen.
Al is het allemaal wat hypothetisch, idealistisch en naief wellicht, ik zou
me zo kunnen voorstellen dat je een soort organistatiestructuur in het
leven roept die dit doet en/of coordineert, maar de bouwstenen (de data)
overlaat aan de bestaande leveranciers. Wanneer je een soort website /
database kunt maken als de hier recent genoemde Wikipedia of de
Stanford Encyclopedia of Philosophy, waarbij je naar gelang de vrijheid
danwel de sturing die je wenst het midden daartussen kiest, zou dat erg
mooi zijn. De kunst is dan een en ander zo in te richten dat kritiek,
alternatieve interpretaties, lancunes en wat dies meer zij in aangedragen
data en duidingen ingang vind in het geheel. Een editorial board o.i.d.
met mensen uit die bureaus en universiteiten zal moeten toezien op de
kwaliteit en bijvoorbeeld op de (waarschijnlijk dynamische) classificatie
van thematiek.

Zoiets?

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |