Acht juni een atheistische aanslag in de tent van Yomanda (he, er is ook een subject regel)

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Mar 16 10:22:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, Mar 16, 2004 at 09:41:58AM +0100, IM2 wrote:

> De bijbel waarin ik heb gelezen, begon met : Het Woord is God, en God is
> het Woord.

Bijzondere bijbel heb jij. Je doelt waarschijnlijk op Johannes 1, het
vierde boek van het tweede deel(NT) van die bijbel)

> Dus Het Wòòrd is God, en God is het Wòòrd.  Of Het Woord ìs God, en God
> ìs het Woord. Of, Hèt Woord is Gòd, en Gòd ìs hèt Wòòrd, etc.
>
> Dus het is maar net hoe je leest wat er staat. Voor mij gaat het dus
> hoofdzakelijk om het WOORD, de communicatie zelve.

Juist ja, in het grieks stond er geloof ik 'In den beginne was de logos',
hoe zit het dan?

> Dat een of ander Joods stamhoofd zich vrij vertaald in het Nederlands
> God noemde, is in principe een legende en/of sage, die zich in taal, dus
> het Woord heeft vastgelegd.

Dat Joodse stamhoofd noemde zich niet God hoor, zelfs niet in die
4 dubieuze evangelien die in de eerste eeuwen gecanoniseerd zijn. De
triniteit is een vinding van Augustinus en zijn kornuiten.

Wat we precies met de rest van je uitwaaierende betoog moeten weet ik niet
precies. Je stellingen dat Nietzche de atheist bij uitstek is, dat het
monotheisme voet aan de grond heeft gekregen vanwege de eenvoud en dat de
meeste westerse religies de evolutietheorie nog steeds verwerpen lijken me
overigens nog wel voor discussie vatbaar. Wellicht zou je het aardig doen
als New-Age therapeut :-)

Groeten van uw orthodoxe agnost,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |