Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

IM2 j.hoek6 at CHELLO.NL
Tue Mar 16 09:41:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De bijbel waarin ik heb gelezen, begon met : Het Woord is God, en God is het Woord.

Dus Het Wòòrd is God, en God is het Wòòrd.  Of Het Woord ìs God, en God ìs het Woord. Of, Hèt Woord is Gòd, en Gòd ìs hèt Wòòrd, etc.

Dus het is maar net hoe je leest wat er staat. Voor mij gaat het dus hoofdzakelijk om het WOORD, de communicatie zelve.

Dat een of ander Joods stamhoofd zich vrij vertaald in het Nederlands God noemde, is in principe een legende en/of sage, die zich in taal, dus het Woord heeft vastgelegd. Net zoals Thor en Wodan donder en bliksem belichaamden als Woord, is dat nu statische ontlading wetenschappelijk verklaard.

Dus wie gelooft, gelooft als MENS, en dat deed de mens al lang voordat het WOORD bestond(dus taal als communicatie en geschiedsvastlegging). Zelfs al voordat wij homo sapiens sapiens waren.

De Atheist bij uitstek, Nietzche, zij het al, GOD IS DOOD, dus niet meer zo te leven als vroeger, door de overheersing van de modernde maatschappij en cultuurinvloeden.

Wat mensen in het woord god waarschijnlijk nog steeds aantrekt, is, dat het een monoteistisch principe is, dat voor veel mensen een makkelijk te begrijpen iets is, het geeft een duidelijk gevoel van eenheid, dat alles van 1 kwam, en er ook weer naar toe gaat, het schept een onderlinge band om daar in te geloven, net zoals het eerste vuur dat waarschijnlijk deed, toen mensen daar omheen zaten, voor hun warmte en veiligheid, en een beter leven. Het gaf ze letterlijk en figuurlijk licht.

Dus ja, dat Atheisten niet in god geloven, wil, niet zeggen dat ze helemaal niet geloven.

Geloof bevindt zich in ieder mens, specifiek tot ieder mens induvidueel. Geloof is persoonlijk, en onaantastbaar als essentie tot de eigen individu.

Wat mensen geloven, is persoonlijk en hoeft helemaal niks met religie te maken te hebben.

Humanisten hebben een sociale achtergrond, en zijn wat meer geinteresseerd in het welzijn van de maatschappij dan de socalled godsreligies, die zich vastklampen aan een principe dat ze zou verbinden, terwijl er nog ontelbare principes zijn, zoals de Natuur Zelve, die ons geevolueerd heeft tot wat we nu zijn.

Dat de meeste Westerse religies de Evolutieleer van Darwin nog steeds weigeren te accepteren, dat de Paus na 300 jaar pas een Mea Culpa aanbiedt voor het ontkennen dat onze Planeet Aarde om de Zon draait, en niet andersom, zonder de verbranding van Gallileo er bij te betrekken, incl. alle andere misdaden die ze in "Gods Naam" hebben geflikt zoals de Inquisitie, de Kruistochten en alle andere moordadige zaken, zoals elke maffia-organisatie dòòr en dòòr corrupt is, en zijn eigen nest niet wil bevuilen, zo is de Religie een schande voor elk Godsgelovend mens.

Dus de discussie is relevant tot inzicht, gevoedt door het Woord, het moderne middel van communicatie, met of zonder God als onderwerp, zie Koran, Torah, etc.

Vindt jezelf, in de juiste harmonie met je omgeving, in principe wat Darwin in het groot al met evoltie, en wat ook de uitgangsbasis van alle Religies en Godsdiensten zou moeten zijn:

LIEFDE VOOR JEZELF `EN JE MEDEMENS.

SEIT EIN MENSCH, maar wel èèn met LIEFDE.

Groeten uit het normale bestaan, dat zo gek is als je het ervaart.

K-PAX.