Criminaliteit & Etniciteit

Tue Mar 16 10:56:04 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On dinsdag, maa 16, 2004, at 08:32 Europe/Amsterdam, Henk Vreekamp
wrote:

> - Asielzoeker blijken in 1998 36 maal vaker een ernstig delict te
> hebben
> begaan dan inlanders, aldus ambtenaar justitie. Gelijktijdig een
> onderzoek
> voor Vluchtelingenwerk door RU Groningen iov staatssecretaris Kalsbeek.
> (misschien criminoloog De Haan?)

Als ik het me goed herinner was hier sprake van een onzorgvuldige
vergelijking. Asielzoekers zijn gemiddeld jonger en vaker alleenstaand;
ook hebben zij weinig geld. Je moet dus eerst voor dergelijke factoren
corrigeren, en niet zondermeer het criminaliteitscijfer van de totale
asielzoekerspopulatie vergelijken met de totale Nederlandse populatie.

En daarbij moet je dan ook nog rekening houden met het feit dat in de
misdaadstatistieken vaak de eenvoudige delicten oververtegenwoordigd
zijn en bijvoorbeeld witteboordencriminaliteit ondervertegenwoordigd.
Maar als asielzoeker kom je niet zo snel tot witteboordencriminaliteit,
vermoed ik. Dus dat vereist eigenlijk nog een extra correctie.

Dat andere rapport dat Henk noemt - van criminoloog dr. F. Leuw,
rapporteur bij WODC - is wellicht wat netter opgezet.

Erik vdMb