overheid zal vroeg of laat moeten komen met aanpassingen in de wet

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Mar 4 22:27:55 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Mar 04, 2004 at 09:39:14PM +0100, fert 6565 wrote:

> Een tijd geleden heb ik een aantal mogelijkheden opgeworpen hoe afdrachten
> kunnen plaatsvinden
> Jij zit blijkbaar op niet veel te wachten maar betaling gerelateerd aan
> acces (flat fee per jaar per acces unit bijvoorbeeld) en hoeveelheid
> (downloadbelasting bijvoorbeeld) en combi's daarvan zijn natuurlijk allemaal
> mogelijk.

Juist, we vallen dus in herhalingen. Ik betaal mijn provider vele
euro's per maand voor een kwalitatieve adsl verbinding. Ookal is het
mij bekend dat het 'bij de jeugd van tegenwoordig' gebruikelijk is vele
gigabytes aan illegale pulp uit te wisselen, ik ben niet bereid daar aan
mee te betalen wanneer ik zelf veel verkeer genereer met zaken die daar
niets mee te maken hebben.
Bovendien, zodra dat geld gaat kosten gaat men natuurlijk andere wegen
zoeken om spul uit te wisselen. Een dvd-tje branden voor je kornuiten
is een kleine moeite.

> Ook wie uiteindelijk direct betaald of direct betalen is nader te bepalen ,
> maar ik denk te voorzien dat het handigste is dat providers aangeslagen
> worden, radiostations worden meomenteel ook op een dergelijke manier al
> aangeslagen nav auteursrecht.

Voor de meeste radiostations is het uitzenden van muziek met copyrights
de core business, mp3 en divx bestanden zijn dat niet direct voor
providers. Bovendien berekenen providers aanslagen natuurlijk door aan de
klant. Ik geloof daarom niet direct in je analogie.

Het lijkt me dat je het probleem moet zien op te lossen bij het spul
zelf, dus het geluid, de videos, de dragers, etc. en niet met een
verkeersbelasting. Kopieerbeveiligingen of iets dergelijks dus wellicht,
al betwijfel ik of dat sluitend te krijgen is. Encryptie en/of public key
oplossingen, zo nodig in een client/server-achtige setup met speciale
hardware die alleen gemaakt mag worden volgens de regels. Maar zolang je
een audiosignaal op een 'line-out' kunt krijgen en daar weer een opname
ding aan kunt hangen blijft het natuurlijk behelpen.

Het lijkt mij gewoon dat geld willen verdienen met materiaal dat kosteloos
reproduceerbaar is een wat moeizaam business aan het worden is.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |