overheid zal vroeg of laat moeten komen met aanpassingen in de wet

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Thu Mar 4 21:39:14 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste,

Een tijd geleden heb ik een aantal mogelijkheden opgeworpen hoe afdrachten
kunnen plaatsvinden
Jij zit blijkbaar op niet veel te wachten maar betaling gerelateerd aan
acces (flat fee per jaar per acces unit bijvoorbeeld) en hoeveelheid
(downloadbelasting bijvoorbeeld) en combi's daarvan zijn natuurlijk allemaal
mogelijk.
Ook wie uiteindelijk direct betaald of direct betalen is nader te bepalen ,
maar ik denk te voorzien dat het handigste is dat providers aangeslagen
worden, radiostations worden meomenteel ook op een dergelijke manier al
aangeslagen nav auteursrecht.
Naar mijn weten is er op een bepaalde manier in Zuid Korea mee begonnen. Een
knappe koppen commissie moet uiteindelijk bekijken hoe dat het beste kan en
zal ook tarieven moeten bepalen. Betaling aan rechthebbenden en de bepaling
daarvan is natuurlijk ook een punt van discussie maar lijkt mijns inziens
eenvoudig. Wanneer de kazaa's en alle andere grote "verspreiders" van
content door deze regeling onomstoten als legaal beschouwd kunnen worden en
ook het gebruik ervan dan kan dat in ruil voor hun statistieken. Dit soort
steekproeven voor repartities zijn in theorie al uitstekend en zeer
omvangrijk.

mvg, louis de wit