De rol van de lijstbeheerder

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Mon Dec 6 11:23:42 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> Bart,
>
> Die zaalverhuurder uit jouw analogie, is dat niet Surfnet? Surfnet
> zorgt jaar in jaar uit voor faciliteiten etc. Niet de lijstbeheerders,
> die doen helemaal niets. Dat niets doen is hun eigen keuze, en te
> billijken, daar heb je gelijk in. Mits als keuze geexpliciteerd.

Inderdaad is Surfnet te vergelijkbaar met de zaaleigenaar. En ik
antwoordde op Fritz' vraag "Of laat je ingrijpen door eigenaar, je eigen
ordedienst,of de politie.". Fritz haalde nogal wat door elkaar bij het
toepassen (resp. verkrachten) van mijn analogie.

> Geldt dat ook voor mijn vragen, Bart? Wij mogen toch vragen hoe die
> lijstbeheerders hun rol zien? En als ze er voor kiezen niets te doen,
> waarom ze dan wel ongecommuniceerd instellingen wijzigen?

Dat geldt in eerste instantie voor mensen die ingrijpen door de
lijstbeheerders verlangen. En ja, als die inderdaad ingrijpen, en zij
lijken een policy te hebben om zelf nooit te posten hier en dus ook niet
hier te communiceren over hun acties, dan komen anderen (jij dus in dit
geval) natuurlijk om uitleg vragen. Dat hoort dus bij de overlast die
veroorzaakt wordt door de mensen die om dat ingrijpen vroegen.

Bart