De rol van de lijstbeheerder

Mon Dec 6 11:10:43 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Of we onze daden automatiseren of niet, Henk,

Dat neemt ieders verantwoordelijkheid in zijn of haar rol niet weg.
Zelfs bij het gebruik van een automatisch wapen zoals Mohammed B. deed,
blijft hij verantwoordelijk voor de richting en het aanzetten. Uiteraard
leert de overheid ons al jaren, sorry, de computer...
Maar dat dat onzin is begrijpt toch iedereen?

Wetten en andere eigen regels gelden algemeen, en niet alleen of pas nadat
een rechter of geschillenzcollege zich heeft uitgesproken. Dat is "slechts"
de stok achter de deur, het laatste redmiddel, als het al te laat is. De
bedoeling is dat ingrijpen achteraf verdere schade voorkomt of rechtzet,
maar vooral preventief werkt. Ieder moet vooral eerst zijn eigen
verantwoordelijkheid nemen.

Er zijn evidente overtredingen van regels, bijvoorbeeld als personen en
klinklare onzin over hen geen onderwerp van deze lijst zouden zijn, wat ik
altijd dacht, of het verdraaien en omdraaien van zogenaamde citaten. Maar
zeker zonder enige onderbouwing bijvoorbeeld over jou schrijven dat je vindt
dat alle buitenlanders doodgeschoten moeten worden, is evidente laster en in
bepaalde contexten aanzetten tot haat jegens jou.

Niet alles is alleen door rechters te beoordelen. Zou jij verzoeken dat niet
bij herhaling zulke gevaarlijke onzin over jou verspreid wordt of dat het
niet langer gepubliceerd wordt, dan is jouw verzoek makkelijk te beoordelen,
ook aan de hand van interne regels, en in te willigen. Wat drukken op
knoppen volstaat.
Iets actiever optreden van degenen die de bevoegdheid en wettelijke
verantwoordelijkheid hebben naar lasteraars en aanzetters tot haat kan
natuurlijk ook zonder al te veel inspanning. Maar ik begrijp dat er D66-ers
zijn die het not done zouden vinden als jij verzoeken zou doen en die vinden
dat alles maar moet kunnen.

Ik denk dan altijd aan WOII, en de periode daarvoor, toen alles wat verkeerd
was kon en kritiek op Hitler strafbaar was. Een luguber voorbeeld, maarwel
tekenend voor de nederlandse cultuur kennelijk. Zou bijvoorbeeld Ayaan een
Joods meisje zijn zoals Anne dat was, dan is er niet zoveel verschil te zien
hoe we omgingen met Anne en nu met Ayaan. Ook de zijde die de regeirng en HM
kiest in maatschappelijke geschillen lijkt op de opstelling van de regering
voor WOII. Wel (laten) oproepen tot haat jegens Geert Wilders bijvoorbeeld,
en de "achterban" van een moordenaar bezoeken, maar niet de slachtoffers en
achterban van een vermoorde. Wel oproepen geen kritiek te uiten op wangedrag
en wantoestanden, maar een moslimmeisje dat blert dat Jan-Peter Ayaan uit
het parlement moet zetten niet tegenspreken als premier. En Donner die
kritiek op gruwelijke godsdienstwaanzin weer wil gaan vervolgen. Zoals
kritiek op Hitler in Nederland voor WOII werd vervolgd.

Ik vind het allemaal maar raar. Gewone regels om het veilig en vredig en
democratisch te houden negeren, niet optreden als dat evident mogelijk en
nodig is, maar wel de kritici van verloedering belasteren en de schuld geven
van waarop ze juist kritiek hebben. Raar maar helaas maar al te waar.

Fritz