Heeft D66 hier een antwoord op?

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Nov 17 14:46:06 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Nov 17, 2003 at 11:50:23AM +0100, Hein van Meeteren wrote:

> Grappig. Wat ik zo merkwaardig vind de laatste jaren is de intolerantie,
> ook bij D66-ers, tegenover fundamentalisme. Terwijl fundamentalisme en
> radicalisme dicht tegen elkaar aan liggen. Vanuit het fundament
> redeneren en handelen, (of, -in het geval van radicalen-  , vanuit de
> wortels*) is toch op zichzelf geen doodzonde? Zelfs D66 noemde zich ooit
> een *radicaal* democratische partij. Als echter een àndere groepering
> radicaal in een ànder gedachtengoed staat, dan moet er "hard ingegrepen
> worden". Beetje opportunistisch, als ik zo vrij mag wezen.

Ik heb dan ook niet zoveel met de term radicaal, in D66 verband. Wanneer
je de kiezer op straat vertelt dat D66 een radicale partij is die
radicale oplossingen en veranderingen voorstaat, zal hij of zij je
een beetje schaapachtig aankijken. D66 was toch die partij die redelijke,
genuanceerde opvattingen had en zich links van het midden in het politieke
spectrum bevond en niet ergens aan de periferie?

Die term 'radicaal' komt bij ons voort uit het 19e eeuwse democratisch
radicalisme en kwam terug in de 'radicale-democratiserings'-richting
van Van Mierlo. Tegenwoordig proberen we sociaal-liberaal (de, wat
ongelukkige, D66-term voor links-liberaal) te zijn.

> *Latijn: radix=worte

Ceterum censeo multiculturalismum esse delendam *)

*(potjes?) Latijn.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |