Niet meer ziek, zwak en misselijk

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sat Oct 19 02:01:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Fri, Oct 18, 2002 at 03:14:59PM +0200, Erik Dees wrote:
  : Beste Henk,
  :
  : De studie van Han Entzinger is klaar en zal binnen afzienbare tijd
  : gepresenteerd worden. Wanneer precies is nog niet duidelijk vanwege de
  : nieuwe situatie die is ontstaan door de val van het kabinet. Betrokkenheid
  : van Nawijn bij die presentatie ligt inderdaad niet voor de hand.
  :
  : Ik ben trouwens wel benieuwd naar jouw reden om met vrees uit te kijken naar
  : Entzingers publicatie ..!?

  Beste Erik en meefladderende lijsters,

  Het lijkt me dat ik al een vingerwijzing gaf. Ik ken het werk van
  Entzinger nauwelijks en wacht dus graag op het boekje alvorens te
  oordelen. Wel doet wat ik zo opsnuif in de discussie een richting
  vermoeden. Daarnaast is Entzinger dacht ik een important adviseur
  geweest de laatste jaren van onze roergangers Van Boxtel en De Graaf.
  Stellingnames van hen heb ik natuurlijk wel regelmatig gezien of
  gehoord. Al met al rijst het vermoeden dat we in Entzinger een
  multiculturalist treffen. Met multiculturalisme heb ik niet zoveel,
  vandaar de vrees.

  Het multiculturalisme houd de gemoederen het laatste jaar stevig
  bezig, maar vaak merk je weinig van het aanwezig zijn van een
  omschrijving van datgene waar het over gaat. Zonder definities
  kan men natuurlijk eindeloos langs elkaar heen kwekken. Wanneer
  je de multiculturele samenleving definieert als een samenleving
  waren mensen leven met velerlei culturele achtergronden ben je
  snel uitgepraat, dan is het een gegeven waar bovendien niks mis
  mee is.

  Maar voor sociologen is een van wezenlijke punten in een definitie
  van de multiculturele samenleving, voor zover ik het als leek goed
  heb begrepen, het begrip culturele identiteit en de waardering
  daarvan. Daar ik als sociaal-liberiaal de klassieke grondrechten
  van de Verlichting als universele norm stel, moet ik het
  multiculturalisme denk ik verwerpen daar dat die universaliteit
  verwerpt. Ik geloof niet dat de multiculturele samenleving een
  evidentie is. De multiculturalist claimt dat de culturele
  identiteit van (achtergestelde) minderheden erkend en beschermd
  dient te worden, zonodig door specifieke rechten. Echter, daar de
  culturele eigenheid van een individu geen ingeboren eigenschap is
  maar bepaalt wordt door de omstandigheden hoeven wij identiteit
  niet te zien als iets wat vastligt en onveranderbaar is maar
  kunnen en moeten wij de migrant confronteren met de verworvenheden
  van de Verlichting. Niets socialers dan emancipatie, en emancipatie
  bereiken we door confrontatie en gesprek, niet door het laten
  bestaan van segregatie. Geen politiek van identiteiten dus. Anders
  gezegd: de multiculturele samenleving is niet iets om naar te
  streven, zoals ook Balkenende al zei. Dat De Graaf en Van Boxtel
  afgelopen voorjaar van leer trokken tegen deze stelling met een
  betoog over een monocultuur was niet sterk. Er is vrijwel niemand
  die een monocultuur nastreeft, dat is een schijntegenstelling.

  Dit alles zou nog tot daaraantoe zijn ware het niet dat de
  multiculturalistische visie geleid heeft tot het investeren
  van bakken geld waarvan nog niet gebleken is dat het enig effect
  gesorteerd heeft. Er is vooral een zuilen- of kastenmaatschappij
  in stand gehouden. Het 'leren fietsen' is wel een van de meer
  potsierlijke voorbeelden die me zo te binnen willen schieten.

  Met vriendelijke groet,
  Henk.