leefbaar utrecht

GWC van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Thu Nov 9 21:12:03 CET 2000

Beste Tjerk,
Ook ik ben Utrechter. Ook ik zie met lede ogen aan hoe Utrecht verpauperd. De Gansstraat bijvoorbeeld is van een gezellige winkelstraat verandert in een slecht ingedeeld parkeer terrein omgeven door gebouwen die een ionbewoonbare indruk maken. Wellicht is dat tijdelijk. Dit is echter het punt niet dat ik wil maken.
Mijn punt is dat D66 zijn achterban en het contact met de kiezer is kwijtgeraakt, terwijl het verkiezingsprogramma van Leefbaar Utrecht (dat bestaat uit de bouwstenen waar D66 op gebouwd is) een verpletterende overwinning heeft gehaald. M.a.w. D66 faalt in de wijze waarop zij haar boodschap over het voetlicht tracht te brengen en sluit onvoldoende aan op het hetgeen onder de burger leeft.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg, Utrecht.
    -----Oorspronkelijk bericht-----
    Van: Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>
    Aan: d66 discussie <d66 at nic.surfnet.nl>; GWC van den Berg <gwc.berg at wxs.nl>
    Datum: donderdag 9 november 2000 10:34
    Onderwerp: Re: leefbaar utrecht

    Gerard,

    Even inhakend op het succes van Leefbaar Utrecht gisteren bij de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen van gisteren: Ik heb gisteren de hele dag in een stembureau in de Utrechtse Vogelenbuurt mogen zitten, een buurt waar de rijke en academisch goed geschoolde groen linkser en D66 van oudsher ruim vertegenwoordigd zijn. Groen Links bleef met 216 van de 733 (op een potentieel van 1520)stemmen het grootst, Leefbaar Utrecht werd tweeds met 190 stemmen. En de hele dag ging het gesprek in mijn stembureau (naast Bush en Gore en de opkomst) maar over 1 ding: de aanleg van de busbaan door een opgebroken (binnen-)stad. Henk Westbroek is in staat deze onvrede goed te kanaliseren en hij weet in ieder geval de schijn te wekken, dat hij daar wat aan kan doen.  Ook ik heb zijn beloftes gehoord, zoals ook al eerder. Ik geloof echter nooit dat hij het kan waarmaken. En dan vind ik het des te wranger, dat er een raad voor 5,5 jaar is gekozen op basis van een tijdelijk opengebroken binnenstad. Zeker als je er zoals ik vanuit gaat, dat deze over driemaanden weer geheeld is en dat dan via goed geoutileerd openbaar vervoer de verkeersafwikkeling er een stuk beter op geworden is. Ik maak me toch sterk dat D66 dan meer dan die ene zetel gehaald zou hebben.

    Groeten,

    Tjerk (die snip verkouden ook steen en been klaagt over de gezondheidszorg).