club van tien miljoen

VoMiGEN vomigen at WXS.NL
Thu Nov 2 08:00:02 CET 2000

Beste D66 debaters

Naar aanleiding van mijn recente discussie over 'gemanipuleerde overbevolking' stuur ik ter informatie een afschrift van mijn brief welke ik aan de club van tien miljoen heb geschreven.

De voorzitter heeft mij inmiddels telefonisch medegedeeld dat zijn stichting het moratorium op gmo zal mede ondersteunen.

Vriendelijke groet Robert Verlinden

OPEN BRIEF

Aan het bestuur van de Stichting

De club van tien miljoen.

"méér mens met minder mensen"

Postbus 267

5505 AG Valkenswaard

Rotterdam, 25 oktober 2000.

Kenmerk: 00276vom251000

Geachte mevrouw, mijne heren,

In de door u gepubliceerde publicaties doet u een opsomming van situaties die de kwaliteit van het dagelijks leven ernstig aantasten.

Als oorzaak hiervan ziet u de (groeiende)wereldoverbevolking. Toegespitst op Nederland vindt u dat Nederland terug moet naar 10 miljoen mensen. Ik denk dat weinigen u zullen tegenspreken. Ook ik stel het op prijs dat u de kwestie 'overbevolking' aan de orde stelt.

De door u voorgestelde oplossingen zoals: a) verdeling van de welvaart b) verhoging van de levensstandaard in de derde wereld, c) reduceren van milieuvervuiling en overconsumptie d) voorlichting aan vrouwen, (mannen en kinderen?) zijn mijns inziens randvoorwaarden waar ik volledig achter sta maar die fundamenteel aan het 'probleem overbevolking' niets veranderen.

Zelf, en vele anderen zijn van mening dat de belangrijkste oorzaak van overbevolking te wijten is aan overschrijding van de draagkracht van de aarde door telkens de grenzen van het evenwicht van het aantal mensen en voeding opnieuw te verleggen.

In dit verband verwijs ik als eerste naar een uitspraak van Thomas Malthus (1766-1834) en vervolgens naar Louise Fresco directeur van de wereldvoedsel-landbouworganisatie van de Verenigde Naties FAO.

Thomas Malthus zei: 'De mensheid heeft de neiging zich in getalsterkte uit te breiden ver boven de mogelijkheid der vermeerdering van de voor haar beschikbare levensmiddelen en dat als noodzakelijk gevolg deze omstandigheid ten allen tijd een min of meer groot gedeelte van de mensdom door gebrek in kommer en ellende zal moeten verkeren, tenzij gedwongen of vrijwillig aan de vermeerdering paal en perk wordt gesteld'.