Gemeenteraadsverkiezingen en Veiligheid

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Thu Nov 2 13:47:07 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

discussie H.C.v.d. Veen en Mark Koek:

knip

> Ik ook niet, maar dat is in de VS voornamelijk het gevolg van de "War On
> Drugs". Ik stel niet voor om onschuldige zaken als drugsbezit tot
> gevangenisstraf te laten leiden.
>
> Ook hoeven daders van relatief kleine overtredingen niet de gevangenis
> in. Ik vind echter wel dat de persoon die jou en je vriendin een zwaar
> voorwerp naar het hoofd smeet een stevige boete zou moeten krijgen,
> en/of publiekelijk (TV?) aan de schandpaal worden genageld.

knip

Enige jaren geleden stelde ik op deze discussielijst al eens voor om zaken
als "zinloos geweld" te bestraffen met NIET gevangenisstraf, maar met een
LIJFSTRAF in het openbaar.

Helaas wordt zo'n opmerking afgedaan in de lacherige sfeer, of ik word
aangevallen als zijnde voorstander van draconische of middeleeuwse
methodes.
Er gebeuren in deze tijd dingen die ernstig genoeg zijn om er oplossingen
voor te ontwikkelen.
De problemen moeten stoppen, en wel snel.
Als er een oplossing bestaat die in de middeleeuwen ook werd gebruikt, nou
wat zou dat?
Effectief is effectief.
Met zo'n idee steek ik mijn nek uit, wetende dat ik verketterd zal worden.

Voor de goede orde:
Ik stel niet zoiets onmenselijks voor als afhakken van ledematen.
Ik stel voor om de mogelijkheid te scheppen dat iemand in het openbaar een
paar zweep- / stokslagen kan krijgen.
En wel om de volgende redenen:
1.      Het is afschrikwekkend (ofwel wegens de pijn, ofwel wegens de schande)
2.      Het kan snel worden afgewikkeld (geen wachten op lege cellen)
3.      Het is goedkoop (de belastingbetaler wordt niet opgescheept met
gevangeniskosten)
4.      Het geeft het slachtoffer een groot gevoel van genoegdoening.
5.      Het geeft de maatschappij een gevoel dat er recht is gepleegd.
6.      Bijkomende voordelen zijn dat de dader snel van zijn straf af is en
daardoor niet in een sociaal isolement komt. Hij kan bij wijze van spreken
de volgende dag weer aan het werk. Ook het gezin lijdt minder (er valt
geen kostwinner weg)

Glenn Mellonius

Haarlem en Utrecht.