Domkopjes?

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Mon Jun 12 23:41:09 CEST 2000

KNIP
> Toch nog heerlijk geslapen. Dankzij een humoresk stukje tegen een andere
> partijziekte, het evalueren van elkaar meningsverschillen via de Methode
> DIVAN, opgezet door een PB-lid en een notebook.
>
> Henk Vreekamp, Utrecht

Hieronder het desbetreffende stukje waar Henk Vreekamp volgens mij op doelt.
Overigens vind ik dit helemaal niet humoristisch, maar van een ontieg'lijk laag
niveau. Ik begrijp dat het vlak voor de redactiesluiting is binnengekomen, toch
alweer gauw enige weken na de DIVA avond in Utrecht. Klaarblijkelijk was deze
'Hein Kastelijn' te laf om op de avond zelf tegen mij of het bestuur te zeggen
dat 'ie dit niks vond. (Ik stond er namelijk voor en heb me samen met Chido uit
de naad gewerkt om -zonder beamer- het programma behapbaar te krijgen voor de
verwachtte 90 leden; komen er 20 in een afdeling van 350 en nee, daar was Henk
Vreekamp niet bij.) Ik ga niet eens beginnen om de onzin die deze mijnheer
uitkraamt te ontkrachten en laat z'n destructieve cynisme voor zichzelf spreken.
Voor wie zelf een oordeel wil vormen over de DIVA:
http://www.d66.nl/documenten/oc/DIVA.html

Divertido
De voorzitter had er zijn fleurigste homopropellor voor omgedaan. Dat moest ook
wel, want bij een DIVA kun je niet in een burgermanskloffie aankomen. En zeker
niet bij een die professioneel gepresenteerd wordt. Een audit is per slot niet
niks. Dat kon je aan alles merken.
D66 is een partij van hoger opgeleiden, dus je moet goed voor de dag komen. Met
een overhead projector bijvoorbeeld. Om het echt gedegen aan te pakken zet je
dan vervolgens zeven vragen op een fotocopietje. Zeven vragen waar een open deur
nog van gaat kieren. En omdat je niet voor het geringste gezelschap spreekt,
moet je op een plaatje laten zien wat er op het blaadje staat. Wat logisch, wat
elegant. Maar dan zijn we er nog niet. Wel twintig mensen zitten er in de zaal.
Dat dwingt tot arena-opstelling. En tot geautomatiseerde gegevensverwerking.
Want ga er maar eens aan staan. Honderdveertig keer ja, nee of iets er tussenin
turven, dat valt niet mee. Bovendien heb je met zo'n laptop meteen de uitslag.
Dus ogenblikkelijk weet je met welke waarschijnlijkheid de leden in de zaal
denken dat de partij wel eens een spreker van buiten heeft uitgenodigd. Of welk
percentage van de aanwezigen wel eens een werkeloze van dichtbij heeft gezien.
Wat zijn we toch een krachtige partij, en zo helemaal van deze tijd. Zo
menselijk ook. De leiders van de bijeenkomst hadden daar een scherp oog voor.
Aan het einde van de audit mochten we nog even met elkaar praten. In groepjes
nog wel. Wat een uniek medium voor politieke profilering. En hoe efficiënt.
Rondom Tien was het weer gedaan. De voorzitter was erg in zijn nopjes en dat was
duidelijk aan zijn das te zien.

Hein Kastelijn.

Hoe zou het toch komen dat al die mensen die zich godzijdank nog inzetten voor
D66 langzamerhand afknappen...

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels