WAO

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Feb 22 19:24:21 CET 2000

William Kloosterwijk schreef onder meer:

>De instroom van vrouwen in de WAO: dat is een probleem apart waarvan wel
>wordt gedacht dat een oorzaak kan liggen in het feit dat de nieuwe rol van
>vrouwen een enorme lading met zich meebrengt:

De instroom van jonge hardwerkende vrouwen is er inderdaad. Maar ik heb juist begrepen, dat jouw analyse, de hardwerkende vrouw, die ook nog een huishouden draaiende moet houden, met haar kinderen op pad moet, een netwerk heeft te onderhouden etc niet de oorzaak is van de toenemende instroom: deze vrouwen kunnen zich uitstekend redden en putten juist energie uit een en ander. Maar de rat-race, het continue moeten vechten om je plekje, laat staan de verdiende promotie, het ellenboogwerk en alles wat wij mannen altijd gewoon waren te doen en als normaal, als bij het werk behorend beschouwden, daar knapt er wat bij een vrouw. Ik realiseer me, dat ook dit weer mannenpraat is, en ik ben heel nieuwsgierig naar de visie van de (werkende) vrouw hiernaar.

>een fundamentele vraagstelling: hoe komt het dat sind 1968 de instroom
>in de WAO met 40% is toegenomen?  Is er wel eens een vergelijking gemaakt
>met de toename van de "welvaart" en de toename van de WAO (én, en passant
>de toename van geweld (lees: de verdwaling van de samenleving))

Ik schreef al, dat bij het bedrijfsleven, zowel bij de werkgevers als de werknemers, die via de BVG's de WAO uitvoerden, deze wettelijke regeling  veruit populair was. Voor de werkgevers, doordat ze de ingewikklelde, soms riskante en meestal dure (afkoop, uitbetaling extra maandsalarissen) ontslagprocedure van overtollig personeel ermee konden vermijden en voor de werknemers, omdat ze tot aan hun 65-ste in principe de uitkering bleven ontvangen, los van het vermogen en het inkomen van de partner, terwijl de WW gebonden is aan het arbeidsverleden en uiteindelijk overgaat in een bijstandsuitkering.

Bovenstaande laat onverlet, dat ik jouw mening over het te hard werken van de moderne mens (de computer zou mij werk uit handen moeten nemen, maar ik zit tot diep in de nacht jullie boodschappen te lezen en kom aan de krant al niet meer helemaal toe) respecteer en soms ook zelf zou willen uitvoeren. Waarom doe ik dat eigenlijk niet?

vriendelijke groet van een twijfelende Tjerk