daling te betalen rente door aflossing staatsschuld

J.Slingerland jsling at WORLDONLINE.NL
Tue Feb 22 23:12:27 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Beste Bert e.a.,

 Tot voor kort dacht ik inderdaad ook dat het percentage rente
 dat de staat op obligaties moet betalen gekoppeld is aan de tarieven
 van de centrale bank. Maar volgens latere informatie zou dit alleen
 de tarieven bepalen waartegen bijv. banken kunnen uitlenen. Zo
 zouden de tarieven van de centrale bank de rente over consumptief
 krediet en de hypotheekrente tot op zekere hoogte bepalen. Dit
 schijnt echter niet te gelden voor het rentetarief op staatsobligaties,
 die immers niet door de centrale bank maar door pensioenfondsen,
 particulieren, verzekeraars en beleggingsfondsen worden uitgeleend
 aan de staat. Dan gelden blijkbaar de wetten van vraag en aanbod
 van geleend/te lenen geld. Ik heb geen goed zicht op de invloed
 van de Europese markt voor leningen hierop. Zolang als dat de euro
 er nog niet is, vraag ik mij af of die invloed wel zo groot is.
 Buitenlandse financiers moeten immers eerst hun eigen valuta
 omwisselen in guldens voordat ze uit kunnen lenen. Hier zitten ook
 kosten aan. Bovendien dacht ik dat het meerendeel van de obligaties
 nog steeds in handen van binnenlandse partijen zit. Misschien dat
 iemand dat iemand opheldering kan verschaffen over de factoren die
 het rentetarief op staatsobligaties, anders dan looptijd, bepalen.

                                                        Mvg,  Jan