koningin

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sat Apr 8 16:18:53 CEST 2000

Hein schreef:

>Dat klopt, maar in het wetgevingsproces zitten advies-momenten ingebakken
>die uitgevoerd worden door door niet democratische instanties. Zoals de
>Raad van State. Maar ook andere maatschappelijke organisaties die niet door
>de voltallige bevolking zijn gekozen: werkgeversorganisaties, vakbonden
>etc. Ook zo heeft ook de koning  soms een adviserende rol. Het laatste

Het probleem van de Koningin is niet zo zeer haar adviserende rol, maar juist dat haar handtekening onder iedere wet en Koninklijk Besluit nodig is, anders geen wet, en geen AMVB of beschikking. En zij wordt niet gekozen.

Verder ben ik het wel met Hein eens, dat onze hele Nederlandse wetgevingsproces en bestuursproces niet echt transparant is. En bijv in de gemeenteraad van Utrecht heb ik ook uitdrukkelijk het inhuren van organisatie-adviesbureaus (waar volgens mij ook best veel D66-ers met een bestuurlijk verleden werken) bij de openbare aanbestedingsprocedures willen betrekken. Maar de materie is weerbarstig.

Groet,

Tjerk