Thom, Koning Boudewijn, Joop den Uyl en anderen

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Sat Apr 8 15:05:54 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

>Ik schreef vanavond naar aanleiding van het interview van Thom de Graaf met
>Frits Wester op RTL4 over de positie van de monarch in ons staatsbestel

Was dit lang bekend dat Thom dit interview zou geven ? Ik heb het gemist.
Als het eerder bekend zou zijn geweest (hier op de lijst) had ik gekeken.

>Bij ons schiet de politiek onmiddellijk in een spagaat, als het Koningshuis
>aan de orde komt.

Discussie er over is goed. De Hoop Scheffer wilde er niet eens over praten
bij Netwerk, maar zette zijn cassetebandje over wachtlijsten maar weer eens
op.

>De ministers zijn verantwoordelijk, voor datgene wat iemand doet of juist
>niet doet, die daartoe niet gekozen is. Als ze in Oostenrijk wil skiën, mag
>dat niet, of wel, of de politieke verantwoordelijkheid is onduidelijk.

Hier hebben we het al uitgebreid over gehad. Mijn stelling was toen dat ze
als lid van de Regering daar was en dat het niet erg verstandig was om daar
te skieen... alhoewel Lousewies is er ook gaan skieen, juist in Oostenrijk
:)

>Ze mag niet eens zeggen:'Lech niet te zeiken'.

Lousewies mag dat wel zeggen ;)

>Bernard mag allerlei strafrechtelijke voorschriften overtreden, maar er
>niet voor gestrafd worden. Als een staatssecretaris dan maar daarvoor wil
>aftreden (de minister is tenslotte verantwoordelijk), dan moet Joop den Uyl
>daar nog uren overpraten.

Dat is wel netjes van deze stas. Wie was dat en hoe is dat afgelopen ?

>Als Koning Boudewijn een wet niet zit zitten, en dus niet wil ondertekenen,
>zodat het naar bestaand staatsrecht ook nooit een wet kan worden, treedt
>hij een dag af.

En waarom zag de Koning deze wet niet zitten... zijn vrouw, Koningin
Fabiola, zou zo graag kinderen willen, maar kon ze niet krijgen. Miskramen,
zelfs een keer met eigen levensgevaar. Ik snap heel goed dat de Koning deze
wet niet kon tekenen. De Koning kon 2 dingen doen: 1. aftreden ten gunste
van zijn broer Albert, 2. een bestuurlijke crisis veroorzaken door of niet
te tekenen of het kabinet-Martens laten vallen.

Bij mogelijkheid 1. had Albert ook niet getekend. Filip ook niet. Astrid ook
niet. Laurent misschien wel (en dat was dan ook de laatste mogelijkheid !).
Prins Laurent is minder gelovig dan de rest.

Bij mogelijkheid 2. had Martens of vast kunnen houden aan zijn wetsvoorstel
en had je crisis gehad (België door als republiek, of nog erger als 2
republieken) of het voorstel was niet tot wet geworden.

De Koning wilde beide varianten niet in mogelijkheid 2 en mogelijkheid 1 was
ook niet echt super.

Dus... de 48 uur-aftreden was het beste !

>Ik denk, dat ik dit rijtje met bestuurlijke en wetgevende
>verantwoordelijkheid van een niet gekozen orgaan nog een heel eind kan
>uitbreiden, [..]

Doe eens.

>maar om een herpositionering van de positie van ons staatshoofd in de
>huidige samenleving, aan de hand van onze principes.
>En daarin blijft ruimte voor zowel monarchie als democratie, alleen allebei
>met gescheiden verantwoordelijkheden, en niet dat laffe ratjetoe van nu.

Tja, het Koningsschap mag toch best een beetje inhoud hebben. Alleen lintjes
doorknippen lijkt me ook niet leuk.

Vriendelijke groet,
Ramon Barends, Nijmegen

Prive-mail sturen ? Dat kan op: r_barends at hotmail.com

*** DEZE E-MAIL IS OPENBAAR EN MAG VERDER VERSPREID WORDEN ***

Check ook:
D66: http://www.d66.nl
Fractie D66 Nijmegen: http://www.telebyte.nl/~d66
Afdeling D66 Nijmegen: http://www.gaypnt.demon.nl/d66