klimaat (technisch)

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Tue Nov 30 00:28:54 CET 1999

Een paar reacties:

(1) Schoornsteenveger.
Niet ondenkbaar (denk aan COBE en de temperatuur van de achtergrondstraling) , maar een beetje van het type "1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden". Misschien kan jouw schoorsteenveger eens een onderzoeksvoorstel bij de NWO indienen, wie weet krijgt ie er geld voor.

(2) IPCC.
Door de manier waarop het IPCC met het Deense onderzoek is omgesprongen zijn ze wat mij betreft hun smetteloze blazoen in deze kwijt. En weiger ik hun conclusies nog verder rücksichtlos te volgen. Mijn inziens heeft het IPCC zichzelf als bron voor "basisaannames" gediskwalificeerd.

(3) Correlatie.
Het verdachte van een correlatie van .95 is dat dat haast TE mooi is. Er bestaat maar heel heel heel weinig onderzoek dat zulke idioot hoge correlaties haalt.
Mijn eigen idee is dat er mogelijk iets op de "sample rate" af te dingen is (zijn de gebruikte voortschrijdende gemiddelden soms geoptimaliseerd ?).

(4) CO2 - temperatuur.
Het rare van de hele zaak is nu juist dat een acceptabele correlatie tussen CO2 uitstoot en temperatuurstijging nog steeds niet aangetoond kan worden, zelfs niet bijna 2 eeuwen na de industriële revolutie.
Op het oog schat ik die correlatie op 0.15. De laatste 50 jaar eerder op -0.5....  Terwijl de onderliggende theorie uiterst plausibel is. Zonder broeikaseffect is immers geen leven op aarde mogelijk.
Dat maakt dat Deese onderzoek nog intrigerender.

(5) De Paus en de Bijbel
Als onderzoek zou hebben vastgesteld dat er een correlatie van 0.95 bestaat tussen schoolprestaties en of er een leraar voor de klas staat, ben ik voor de schoolkeuze van mijn kind vrijwel niet meer geinteresseerd in onderzoek dat zegt dat er een correlatie van 0.05 bestaat tussen schoolprestaties en de lucht die de kinderen op school inademen.

(6) Zure regen.
Ik bedoel dat CO2 niet de bron is van zure regen (afgezien van enig koolzuur). Als je de raffinaderijen zou verplichten alle zuurvormende oxiden uit de olie te raffineren, ben je het uit energiewinning veroorzaakte zure regen probleem kwijt maar houdt je het vermeende -althans in de IPCC theorie- vergrote broeikaseffect.

MVG
Max Kok