ziektekostenverzekering

g.l. guelcher botticelli at WXS.NL
Sun Nov 14 21:39:04 CET 1999

Ook ik heb helaas zo'n fraai briefje van de Belastingdienst liggen, terwijl ik al jaren via mijn echtgenote particulier verzekerd ben en geen behoefte heb om in het fonds te gaan. Ongetwijfeld was het indertijd goed bedoeld van de fractie om ook kleine ondernemers in het ziekenfonds te laten opnemen, voor velen een uitkomst maar voor veel anderen een ramp, omdat het meteen verplicht is. Waar de meeste ondernemers een broertje dood aan hebben zijn juist dit soort onvrijheden. Zelfstandige interimmanagers  zijn nu bv volgenms de afspraken tussen het GAK en de branche-organisatie verplicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering af  te sluiten. menig ondernemer (en interimmanager) heeft dit niet.

Wat mij betreft zou D66 in de geest van zijn eigen "ideologie" blijven door een snelle wetswijziging voor te stellen waarbij bepaalde categorieen de vrijheid krijgen om voor het ziekenfonds te opteren.

Naast ondernemers zouden hiervoor ook andere groepen in aanmerking kunnen komen, zoals scholieren of studenten die particulier verzekerd zijn, maar via hun baantje ook ZfW-premie betalen. het terugvorderen hiervan is een uiterst gecompliceerd administratief proces, waarbij de kosten al gauw niet meer opwegen tegen de baten. Een simpele verklaring dat je reeds particulier verzekerd bent, moet voldoende zijn voor bv de salarisadministratie van het uitzendbureau om geen ZfW-premie in te houden.

Overigens ben ik het geheel eens met Gerard Bos dat het goed zou zijn om de huidige situatie met drie zeer uiteenlopende systemen (particulier, ziekenfonds en IZA/IZR) te vervangen door een duidelijk geindividualiseerd systeem. Ik heb wel ens mee gemaakt dat een (ongehuwde) medewerkster haar salarisaanpassing (periodiek) al per 1-11 kreeg ipv per 1-1 zoals gebruikelijk, omdat zij dan het ziekenfonds uitkon. Zelfs in ambtenarenland zijn er grote verschillen. Afeglopen zomer moest ik bij de overgang van een ambtenaar van provincie naar gemeente hem 3 periodieken extra moest geven om hem netto gelijk te laten lopen. Wat betreft de eerder in deze discussie genoemde probleem van de solidariteit tussen oud en jong denk ik dat deze makkelijk te verhelpen is door enerzijds te werken met eigen risico's (zoals nu al gebeurd) anderijds met een no-claim-korting zoals die voor de autoverzekering al bestaat. Solidariteit zou dan vooral moeten bestaan in het voor alle leeftijdsgroepen gelijkhouden van de standaardpremie. Overigens kennen de particulier verzekerden nu al een solidariteitsheffing in de vorm van de premie MOOZ e.d.

Kortom genoeg werk aan de winkel voor een fractie die zich wil profileren met goede voorstellen die bevroren situaties (zoals de winkelsluiting) in beweging brengen.