Privatisering van het onderwijs

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Tue Feb 23 00:42:14 CET 1999

Ik ben jaren geleden voorzitter van de schoolraad geweest in onze gemeente.
Wat mij altijd zeer gestoord heeft in de bekostiging van openbaar en bijzonder onderwijs was de willekeur.
Als je een gemeentebestuur hebt dat het bijzonder onderwijs goed gezind is worden de begrotingsposten op "niet-onderwijs" (verlichting, verwarming, schoonmaak) aangelegenheden opgeschroefd. Het bedrag per leerling gaat daarmee omhoog zonder dat het openbaar onderwijs er iets aan heeft, maar het bijzonder onderwijs wel, want die krijgen het uitgekeerd. Het omgekeerde kon natuurlijk ook. Het eenmaal in de vijf jaar rechttrekken had niet zo heel veel om het lijf en kon betekenen dat het kwaad dan al geschied was.

Ik denk dat deze methodiek inmiddels achterhaald is, maar ik weet het niet zeker.

Een tweede punt wat altijd lastig was en is, was dat het gemeentebestuur ook schoolbestuur is. Dat geeft, zeker in overwegend religieuze gemeenten een groot twee petten probleem. (CDA'ers die de openbare school besturen als raadslid en/of wethouder.) Het kan goed gaan, maar ook fout.

Ik ben daarom eeen voorstander van volstrekte gelijkschakeling in bestuur en financiering van beide soorten onderwijs. Ofwel, maak van alle openbare scholen bijzonder neutrale scholen. Ze hebben dan een eigen bestuur en worden op dezelfde manier gefinancierd als de bijzondere scholen. Een tussenvorm is het instellen van een commissie die als schoolbestuur fungeert en delegatie krijgt van de raad incl. een budget (= begrotingspost). Maar, toch een doekje voor het bloeden eigenlijk....

Er is nog veel meer over te zeggen, maar ik laat het even hierbij.

Rik.
    -----Original Message-----
    From: René Van Mulken <remu at bart.nl>
    To: Lijst D66 <d66 at nic.surfnet.nl>
    Date: maandag 22 februari 1999 23:53
    Subject: Privatisering van het onderwijs

    l.s.,
    In de werkgroep onderwijs van d66, den Haag, gaan we ons bezighouden met de vraag of het onderwijs geprivatiseerd zou moeten worden.
    Wie weet al van de hoed en de rand, wie kan ons  een zetje geven in een bepaalde richting, zijn er voors en tegens...?
    We horen graag van jullie.

    René Van Mulken,
    fractievertegenwoordiger
    tel.: 070 - 3060440