Autobelasting per kilometer

Sander van Drooge sander at INDIE.DDS.NL
Tue Feb 23 00:38:45 CET 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Robert Jan Jonker <rjjonker at knoware.nl>
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: maandag 22 februari 1999 23:39
Onderwerp: Re: Autobelasting per kilometer

>Waar het bij dit idee (het is nog geen plan) is het meer variabel maken van
>de autokosten; minder vaste belasting, meer belasting bij gebruik, zodat
>veel rijders meer betalen en weinig rijders minder; achtergrond: de
>vervuiler betaald, een principe dat we binnen D66 al jaren accepteren;

Het is niet zozeer het principe waar ik moeite mee heb. Het variabiliseren
van de autokosten in goed te verdedigen omdat het de kosten legt waar ze
gemaakt worden. Door de benzineaccijns gebeurt dat nu al en op een moeilijk
te verbeteren manier: wie veel rijdt, betaalt veel accijns. Maar ook: wie
zuinig rijdt of een zuinige auto koopt betaalt relatief minder dan wie
onzuinig rijdt. Heel eerlijk, want wie weinig brandstof verbruikt, belast
het milieu ook minder. Met een kilometerheffing, zelfs wanneer er naar
gewicht gedifferentieerd wordt, gooien we dit soort subtiele maar wezenlijke
verschillen weer overboord. (Waarom anders de maximumsnelheid naar 100
verlagen?)

Sander