Bram Peper

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Dec 3 16:43:37 CET 1999

Tjerk,

De vraag waar het in het geval Peper om gaat is of de koersval van Phillips het gevolg is van fouten van de accountant.
Bij jouw voorbeeld lijkt me dat van niet en wel om twee redenen.

Ten eerste gelden er op de Amerikaanse beurs andere regels dan hier. Zo moet daar een winstwaarschuwing afgegeven worden bij het eerste het beste teken dat het de andere kant op gaat. Het feit dat de claim van amerikaanse beleggers komt doet sterk vermoeden dat er in strijd met de regels daar gehandeld is door Phillips.
Ten tweede moest Phillips de schadeclaim betalen en niet de accountant. Uit het geval KPMG / Credit Lyonnais blijkt dat accountantsfouten wel degelijk verhaalbaar zijn op de accountant. Dus zou Phillips die claim ook wel verhaald hebben op hun accountant als de fout daar zou liggen.

Mijn punt is dat de waarde van een aandeel bepaald wordt door de markt maar op basis van gegevens uit jaarekening en andere financiële verslagen. Als dat met dezelfde mate van rommeligheid door accountants wordt gedaan als dat het in Rotterdam gebeurde is het probleem veel groter en gevaarlijker dan de persoon van Bram Peper.

MVG
Max Kok

    -----Oorspronkelijk bericht-----
    Van: Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl>
    Aan: d66 discussie <d66 at nic.surfnet.nl>
    Datum: maandag 3 april 2000 16:22
    Onderwerp: re:Bram Peper

    Max Kok schreef:
    >wat is een aandeel Phillips eigenlijk
    >werkelijk waard als Phillips z'n jaarrekening door dezelfde accountant laat
    >controleren als de gemeente Rotterdam gedaan heeft.

    Dat blijft altijd eenboeiende vraag. Al weer jaren geleden presenteerde Philips gunstige eerste kwartaalcijfers, waarna de aandelenkoers omhoog vloog. Nog geen maand later moest Cor van der Lugt(?), de toenmalige pdg (president direkteur generaal)
    , enorme verliescijfers bekend maken. Hij trad af, werd opgevolgd door Timmer en Philips heeft de schadeclaim van met name de amerikaanse aandeelhouders moeten afkopen.

    groet,

    Tjerk