buitenlanders voor het werk?

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Dec 3 16:05:57 CET 1999

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>Lijstgenoten,
>mij lijkt toe over deze kwestie dat de overspannen arbeidsmarkt
>slechts betrekking heeft op zeer specifieke categorieen
>werknemers.

Mijn "sociale" bezwaar tegen inzet van meer buitenlanders op de nederlandse
arbeidsmarkt is dat daarvoor precies hetzelfde geldt. Het zijn vooral lager
opgeleiden die de verhoogde concurrentiedruk voelen. Stel je eens voor dat
er een karavaan Poolse artsen z'n 20e hands caravans parkeert bij
Nederlandse ziekenhuizen om daar de artsen te vervangen die niet in staat
zijn de wachtlijsten weg te werken...  (Gezien het opleidingsniveau en de
salarisschalen in Polen is dit voor Poolse artsen veel lucratiever dan het
voor Poolse landarbeiders is om de wachtlijsten bij rijpe asperges te helpen
inkorten).

Overigens voltrekt hetzelfde globaliseringsproces (arbeid laten verrichten
door de goedkoopste aanbieders) zich al lang ongezien op een gelukkig
sociaal minder scheef niveau.
Zie Phillips Terneuzen. Wat geldt voor een lopende band arbeider (nl. dat
hij in Polen aanzienlijk goedkoper is) geldt evenzeer voor de
werkplaatschef, personeelsfunctionaris, directiesecretaresse, directeur,
grond, bakstenen, machineonderdelen, vergunningen, leges,
toeleveringsbedrijven, aanleg van infrastructuur, etc. Dat had Phillips goed
uitgerekend.

Het SOCIAAL-liberale probleem van globalisering is dat het, analoog aan de
3(?)e wet van de thermodynamica, arbeid verplaatst naar regionen waar deze
tegen de laagste financiële kosten maar met de hoogste sociale en
millieukosten verricht kan worden.

MVG
Max Kok