euthanasie

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Thu Aug 12 14:44:04 CEST 1999

    -----Oorspronkelijk bericht-----
    Van: J.L. Swarte <jlswarte at multiweb.nl>
    Aan: D66 <D66 at NIC.SURFNET.NL>
    Datum: donderdag 12 augustus 1999 12:22
    Onderwerp: euthanasie

    Vooral voor Mark Giebels,
    Mark je zou gelijk hebben als de regels uitsluitend voor liberalen, of meer in het bijzonder, voor leden van D66 zouden gelden. Maar zo zit de wereld niet in elkaar! We leven niet in een liberale wereld maar in een wereld waarin slechte mensen leven en dat is waar je rekening mee hebt te houden, zeker als het om zaken van leven en dood gaat.

Joop, deze wet is voor iedereen gelijk; dus voor liberalen en niet-liberalen. Mark bedoelt met zijn bijdrage dan ook dat deze wet de keuzevrijheid van het individu, binnen grenzen als uitzichtloos en ondraaglijk leiden, voorop stelt. Dit gebeurt door alle medewerking aan euthanasie pas mogelijk te maken na een vrijwillig (uitdrukkelijk en duurzaam) verzoek van diegene die ziek is.
Dat is, ook volgens mij, juist liberaal.
Natuurlijk betekent deze wet, net zoals elke andere wet, niet dat je daarmee automatisch de praktijk verandert. Het gaat er om of deze wet de gedachten in de samenleving over euthanasie goed weergeeft en voor mij doet hij dat.

    Enige tijd geleden meende een arts over abortus te moeten opmerken, dat als een vrouw bij hem zou komen om een abortus omdat zwangerschap haar vakantie zou bederven, hij geen verdere vragen zou stellen maar die abortus uitvoeren. Het was in een discussie naar aanleiding van het laatste wetsvoorstel van Borst over euthanasie tot 24 weken. Nou, als we niet verder nadenken dan de vakantie, of als een prettige vakantie voldoende reden is om een leven in wording te beëindigen, dan heb ik ook weinig vertrouwen in de toekomst als het om euthanasie gaat.

De nieuwe wet geeft je niet veel reden voor jouw pessimisme en als we met zijn allen het leven waardevol vinden moeten we er ook zorg voor dragen dat de praktijk zich binnen het kader van de wet zal bewegen.
Ik denk trouwens wel dat er voor artsen een levensgroot verschil in beleving is tussen abortus en euthanasie, wat mij logisch lijkt.

    Mijn toekomstbeeld is in dat opzicht niet vrolijk maar ik ben er dan ook vast van overtuigd dat de normen (sneller dan het nu lijkt) zullen worden opgerekt. Het is een wereld waar ik niet met vreugde naar uitkijk.

Het oprekken van normen zal niet zo zeer in dit wetsvoorstel gebeurt zijn, hooguit in de regeling voor euthanasie op wilsonbekwamen wat later nog volgt.
Zoals ik in een eerdere discussie al heb aangegeven zal ik deze regeling een stuk sceptischer bekijken, omdat je dan te maken hebt met euthanasie zonder uitdrukkelijk verzoek wat ik letterlijk en figuurlijk doodeng vind.

Tenslotte de opgeblazen aandacht voor de mogelijkheid voor kinderen vanaf 12 jaar om tegen de wens van de ouders voor euthanasie te kiezen. Dit is een absolute noodgreep, waarvan natuurlijk niet te hopen valt dat die ooit nodig is. Een vergelijking tussen euthanasie en het kopen van alcohol vind ik alleen erg verwerpelijk. De keus om euthanasie is zeker op die leeftijd altijd bijzonder goed overwogen en heeft niks met overmoed en onwetendheid te maken, alcoholgebruik op die leeftijd is hier juist vaak het spiegelbeeld van en daardoor gevaarlijker.

Jorn Jongma