werkeloosheid

Udo Kock kock at TINBINST.NL
Thu Aug 12 10:27:20 CEST 1999

Volgens mij zijn Bas en ik het grotendeelshet wel eens, maar er blijft me
iets dwars zitten. Zie hieronder.

At 10:12 AM 8/12/99 +0200, Bas van Gils wrote:
> [...]
>* uitkering (waar Bas voor is, hij schreef immers: "Ik vind het geen probleem
>* om, in ruil voor een (behoorlijke) uitkering van
>* mensen te vragen zich nuttig te maken in de samenleving."
>
>ik zal het anders formuleren, aangezien de voorbeelden blijkbaar niet goed
>over kwamen. ik vind dat je mensen best kan vragen zich nuttig te maken in
>de samenleving in ruil voor hun uitkering. Voorwaarden daarbij zijn wel
>dat 'het nuttig maken' aan een aantal eisen voldoet:
>- het moet niet op een werkstraf gaan lijken (bijv. het schilderen ...)

Ik blijf dit vreemd vinden. Regilio Tuur die een vangrail moet schilderen,
dat is een werkstraf. Iemand die in ruil voor zijn uitkering 'vriendelijk
doch dringend' ( om met de woorden van Bas te spreken) wordt gevraagd de
vangrail te schilderen, dat is toch geen werkstraf, al vinden sommigen
(Bas?) thee inscheneken misschien leuker.
Is het niet zo dat elke vorm van gangbare arbeid in aanmerking moet komen
(onder voorwaarden, zie hierodner) voor het verrichten van een
tegenprestatie voor het ontvangen van een uitkering, dus ook vangrails
schilderen en asperges plukken? (of zijn Nederlanders te goed voor dat
laatste en laten we daarvoor gewoon een bus Polen komen?!)

>- mensen moeten niet willekeurig een baantje in hun maag gesplitst
>  krijgen; indien mogelijk moet het wel iets zijn wat ze leuk vinden

Helemaal mee eens: de persoon moet centraal staan, en alles moet draaiien
om de vraag: helpt dit (dit werk) deze persoon verder op weg naar regulier
betaald werk.

>- de 'werkende werkelozen' moeten niet ter vervaning van normale
>  arbeidskrachten gaan dienen. Het is dus niet zo dat de gemeentelijke
>  plantsoendienst nu afgeschaft kan worden

Akkoord, verdringing moet voorkomen worden.

>- aan de sollicitatieplicht moet nog steeds voldaan worden

Helemaal mee eens. Jammer dat er steeds meer stemmen opgaan de
solliciatieplicht voor bepaalde groepen te schrappen ('Helaas, de overheid
heeft het te druk en kan/wil jullie niet meer helpen, hier is je visakte.')

Udo Kock

Email:  kock at tinbinst.nl
WWW:    http://www2.tinbinst.nl/~kock

Werk:   Vrije Universiteit