[D66] AIVD rapport over 'kwaadaardige elite'-wereldbeeld (3)

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Fri May 26 12:38:42 CEST 2023

Wie het langer dan een jaar op deze lijst uithoudt is inderdaad
elitair... Zelf heb ik wel twttr en fb accounts maar dat zijn meer spy
accounts. Er bestaat geen 'social media', en daar geloof ik ook niet in.
'The social' is reeds lang overleden in deze hyperkapitalistische
maatschappij, waar het ieder voor zich is... Thatcher moet ik toch
enigzins gelijk geven: 'there is no such thing as society': there is no
such thing as the social. Zeker niet op het internet van het wilde westen.

Ik acht plot-smeders (lieden die openlijk hun toekomstagenda publiek
maken, zoals het WEF) net zo gevaarlijk als complot-smeders (lieden die
hun agenda geheim houden). Plotdenkers zijn lieden die plotten of een
politiek narratief smeden... Het tegenovergestelde van een plotdenker is
een complotdenker (die het narratief van plotdenkers ten onrechte als
een samenzwering ziet). Maar dat er ook politieke complotten bestaan zal
niemand betwisten.

Daarnaast valt er nog veel over bijvoegelijk naamwoord 'kwaadaardig' te
zeggen. Dat hangt natuurlijk van je mensbeeld af. Ik, als misantroop,
zie de hedendaagse mens sowieso als een kwaadaardig wezen. Wie
'meedraait' in deze maatschappij, is kwaadaardig en zal ook kwaadaardig
worden als hij het al niet was. Menselijk, al te menselijk zoals FN zei.

Iemand met veel geld en status is niet per se elite. De elite van het
geld is niet de elite van de geest.

René Oudeweg/
Venlo