[D66] Signalement: Waarheidsliefde en biefstuk

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Wed May 17 15:36:47 CEST 2023

Boek signalement

De romans van Grunberg hebben me nooit zo kunnen bekoren, uitgezonderd
Tirza waarvan het verhaal wel is blijven hangen. Ik acht de kracht en de
kettersheid van het essay groter dan dat van de slapstickroman.
Filosofen hebben maar beperkt geduld voor de roman. Vorige week
verscheen zijn nieuwe essaybundel over schrijverschap en lezen, genaamd
/Waarheidsliefde en biefstuk/. Ik zag een exemplaar liggen bij Koops
boekhandel en aangezien ik van de essay houd heb ik Grunberg maar in een
jute tas meegenomen. De juxtapositie van de titelcombinatie biefstuk en
waarheidsliefde zal wel iets te doen hebben met het lijvige boekwerk
totdat ik de herhaalzinnetje /"Mijn gewaad is bruin"/ in het essay over
Ginzburg.  Neen, dacht ik, de biefstuk van Grunberg is bruin. Aangezien
ik niet zo'n Grunberg kenner ben acht ik mij niet in staat om de juiste
kleur toe te kennen aan het schrijverschap van Grunberg.
     Bij het FACT team van het Vincent van Gogh instituut waar ik sinds
jaar en dag 'in behandeling'  ben werken ze ook met kleuren: blauw is
opgenomen met crisismaatregel of gedetineerd,  geel is zorgmachtiging en
ambulant. De gelen komen slechts 1 maal per week in het teamoverleg ter
sprake. Zoals de GGZ cliënten, patiënten, zorgmijders en zorgvragers
ingedeeld worden in alarmerende kleuren zo zou men ook schrijvers in
kleuren kunnen classificeren. In Duitsland hebben ze het telkens over
die /Ampelkoalition./ Zodra er iets te combineren of te classificeren
valt verschijnen er opeens kleuren. Mij valt de lijfspreuk van de
politiek gevangene Inez Weski te binnen: /"kleur is mij wezensvreemd"/.
Nu heb ik de HEMA-kleuren op de omslag goed bestudeerd en ben tot de
conclusie dat Grunberg ook een geel wespenaura heeft (de zwarte
contouren van zijn  afbeelding is omgeven met de kleur geel), de rest
van het boekwerk is zelf donkerroze. Hema dus, en geen Franse omslag.
Grunberg schrijft dat schrijven annexeren is. Ik zal het gele aura niet
snel annexeren daarvoor ben ik toch maar een gelegenheidsschrijvertje.
De kleur geel is mij al toegewezen door lieden die er verstand van
hebben.  Ik vind mijn draai wel in het sturen van gepeperde
klachtbrieven naar de Klachtencommissie van het VVGi en de GD
(geneesheer--directeurgod) van repliek dienen als hij mijn herhaald
verzoek om naar het buitenland te reizen afwijst. Ik had vannochtend een
klachtzitting over deze Chinese beslissing.
     Het herhaalzinnetje is net als de mantra begiftigd met de kracht
van de herhaling, ook als er eigenlijk niets onder woorden te brengen
valt. Als ik door mijn raam kijk naar de vogelboom tegenover mij zie ik
dat de kauw zwart is. De kauw is zwart. Bruin is de kleur van het
mengsel, van de poep. Schrijvers van sierproza zou men
regenboogschrijvers kunnen noemen, omdat ze de aandacht op het mooie
proza willen vestigen en niet het medegedeelde. Grunberg is geen
regenboogschrijver, zijn stijl lijkt totaal niet op Belgisch sierproza.
Het is gewoon een gele. Geel staat onder kenners ook bekend als de kleur
van de waanzin. Ik zal zeker een bepaalde zin uit dit boek gaan
annexeren maar niet de biefstuk of het bruine gewaad. Het
herhaalwaanzinnetje. Maar vandaag is de kauw zwart.

Waarheidsliefde en biefstuk
Arnon Grunberg
Van Nijgh en Ditmar 2023
Hardcover, 568 p. (met zwarte leestint)