[D66] Crisis van de Week: Burgerwetenschapcrisis (2)

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Tue May 2 10:49:37 CEST 2023

Okee, nu weet ik dat datgene dat ik hier regelmatig als
pseudo-wetenschap betitel (en dat vrijmetselarij zij,
einde-der-tijden-gezeik over Heracles, 2 hondjes die in de haak zouden
moeten zijn, 1 eenhoorn, 1 regenboog, 1 rivier, en 1 zonsverduistering -
eventueel aangevuld met een Y-vormige kreeft) door de wappies zelf
'burgerwetenschap' wordt genoemd - kortweg 'wetenschap'. Vandaar hun
bewering dat wetenschap ook maar een mening zij (fout: wetenschap is een
methode om iets te weten te komen).

Ik vernam het bestaan van het woord burgerwetenschap omdat ik het
afgelopen weekeinde alle onzin die ik tegenkwam in de media eens
opschreef. Ik speel een beetje vals want in het onderstaand lijstje
staan ook 4 zaken die in het verleden populair waren daar waar het gaat
om de ondergang van de wereld. Overigens bestaat de wereld niet: De
wereld is louter een idee dat tussen de oren zit en mag beslist niet
verward worden met de werkelijkheid van planeet Aarde. 'De ondergang van
de wereld' betekent domweg dat iemand z'n geloof verliest. Net zoals
'transitie' (reincarnatie) betekent dat iemand zich tot het enig ware
geloof heeft laten bekeren.

Dit is het lijstje van burgerwetenschappers...
- Fosfaat
- Fossiele vs. electrische auto's
- Klimaat
- Koolzuurgas en broeikas
- Microplastic
- Ozongat
- Stikstof
- Tellen van insecten/vlinders en vogels
- Transitie
- Uranium en Plutonium
- Vegetarisme
- Wind- en houtsnipper-energie
- Zure regen

Wie als burgerwetenschapper onderwerpen uit dit lijstje aanhangt,
hersenspoelt al doende zichzelf. Vandaar dat het gepropageerd wordt om
iemand hiertoe aan te zetten en vandaar dat het enig ware geloof
tamelijk raar overkomt bij skeptici die een wetenschappelijke opleiding
hebben weten te voltooien (trouwens ook bij wappies die een ander
geloof/ideologie menen te moeten aanhangen en daarom geen skeptici
zijn).

Iets dergelijks ziet men bij mensen die naar de kwakzalver gaan en veel
geld neertellen voor iets dat geen baat geeft. Teneinde zichzelf wijs te
maken dat hun investering niet vergeefs geweest zij, gaan ze dikwijls
nogmaals naar de kwakzalver voor een vervolgbehandeling en/of kopen er
een diagnose bij - zichzelf wijsmakende dat artsen te dom zouden zijn om
deze diagnose te stellen.