[D66] Dubbelwap: Klimaatpsychologie

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at combidom.com
Thu Mar 30 16:41:50 CEST 2023

Rene Oudeweg via D66 <d66 at tuxtown.net>,
> Astronomie is de onttovering van de kosmos. Men wil immers de hele
> kosmos
> in formules en wiskunde vangen...Er zijn klimaatmodellen bedacht maar
> zijn
> er ook kosmosmodellen?

Voordeel van het gebruik van wiskunde in de (echte) wetenschap zij dat
een redenering controleerbaar (en dus foutloos) is (waarbij het gestelde
overigens wel degelijk onjuist kan blijken). Ik ben zelfs afgestudeerd
in dergelijke modellen (mocht er een onderzoeksvoorstel van de Zwitserse
Academie van Wetenschappen door refereeen) - zie bijv.,
https://en.wikipedia.org/wiki/Bianchi_classification
Enfin, veel hogere wiskunde. Dit gaat een stappie verder dan 'Einstein'.

Klimaatpsychologie is per definitie (2x) pseudowetenschap. Feit wil dat
vorige maand exact het tegenovergestelde werd beweerd (daar heeft men
het al een eigenschap van pseudowetenschap te pakken, trouwens). Toen
ging het over het geven van psychotherapie (kwakzalverij, dus) aan
doorgedraaide klimaatwappies. Aan mensen die dermate gehersenspoeld zijn
met eschatologie dat ze er 'depressief' van worden. Dit maal gaat het
over therapietjes van klimaatpsychologen voor ongelovigen (ongelovigen
kunnen domweg geen wappie zijn want bij een wappie gaat het om de praxis
van een geloof). Kennelijk moeten ongelovigen door psychologen bekeerd
worden. Heel raar... Doet denken aan de heropvoedingskampen van de
communisten.

Enfin, nu gaat Trouw ons allen weer met klimaatwappieradio proberen te
hersenspoelen. De maaksters weten niets van het onderwerp af, uiteraard.
Waaruit opnieuw blijkt dat het maar een geloof zij. Binnenkort geloven
beide dames weer iets anders.

Marc Fluks, Amsterdam