[D66] Alkibiades in Venlo

René Oudeweg roudeweg at gmail.com
Wed Jun 14 10:00:01 CEST 2023

L.S.

'k was het geleuter van de heer combidom en mezelf zat dus dacht ik,
laat ik naar het geleuter van Pfeiffer in domani Venlo gaan luisteren
waar de burgerij van Venlo zich gisteravond had verzameld. Frans Pollux
was interviewer. Pfeiffer is van dezelfde jaargang als ik. Het begon met
de existentiële kwestie over de klemtoon in de naam Alkibiades en welk
systeem daarbij gehanteerd moet worden omdat het Oudgrieks een toontaal
was. De vereenzelviging van Pfeiffer met deze Griekse diplomaat-renegaat
vind ik begrijpelijk maar gênant. Dat Pfeiffer geen politiek denker of
filosoof is werd al snel duidelijk. Verder dan oligarchie,monarchie,
tirannie en democratie komt hij niet, en hoe 'deze cyclus' te
doorbreken. Hij is meer van de literaire bombast en gevoelens van
grandiositeit en de grandeur. Grandiositeit in de politiek is geen
gelukkige combinatie, voor je het weet krijg je het demos achter je aan.
De  olympier Alkibiades had een opgeblazen ego.  Wie wordt niet
overvallen door gevoelens van grandiositeit als men het Oude Athene of
Rome bezoekt? Civilisatie houdt zich niet alleen op de been door middel
van taal, macht, sport, oorlog en (symbolische) cultuur maar speelt ook
in op de emoties die de retorica van de architectuur en het landschap
opwekt in de mens. Eerlijk gezegd draait mijn maag tegenwoordig om van
de begrippen staten, stadstaten en democratie.  Zowel Pffeifer als
Pollux hebben de belachelijke intentie om de democratie te redden, alsof
de objectieve factor vandaag politiek is en niet de technologie. Pollux
bleek vandaag van de platitude te zijn.

De clichématige boodschap: een politicus moet draagvlak creeëren en niet
naar het demos luisteren. Een criticus en een filosoof daarentegen hoeft
geen draagvlak onder het demos te creeëren. Het principiële maxime van
Karl Marx was 'meedogenloze kritiek op alles wat bestaat' in een brief
aan Arnold Ruge. *) Men ging ook in op hoe men zich verstaanbaar maakt
in de polis of agora in het Oude Griekenland als het volk zich
verzamelde. Dat was geen probleem, de akoustiek was prima, hij had het
proefsgewijs zelf uitgeprobeerd op normale toon. De naam van de Agora is
niet blijven hangen. De roman wordt gepresenteerd als een historische
roman met bronvermelding. Het is uitdrukkelijk geen ideeënroman of een
Bildungsroman, maar gewoon RO-MAN. Het stellaire aantal pagina's en de
breedsprakigheid is zodanig dat toneelgroep Maastricht er geen soep van
kan en wil maken. In Sparta aten ze zwarte varkensbloedsoep, daarom
waren het heldhalftige krijgers volgens Pfeiffer.

Een man van het detail en het brononderzoek. Een boottocht van Alki
duurde negen dagen ipv acht dagen. Dat zet de roman wel even in een
historisch ander daglicht. Het graf en het einde van Alki, nou ja,
spoiler alert, Pfeiffer gaat binnenkort op expeditie met een tropenhelm
van amazon.com in Zuid Turkije om zn graf aan te wijzen. De combinatie
van een witte tropenhelm en lange wapperende haren lijkt me niet echt
geslaagd.

"En dan komt er ineens een detail in de roman voor die het geheel en de
persoon Alki in een geheel ander perspectief plaatst."

Een schelm, een badjakker noemen ze in Venlo een vlaegel. (Badjakker is
ontleend aan Javaans badjag en Maleis badjak (toenmalige spelling)
‘zeeroover'. Alki, als als verwend rijkeluiskind zijnde, lijkt me een
badjakker te zijn geweest, maar geen haar in mijn witte sik die er over
pijnst deze pil aan een slowread te onderwerpen.

Liever een teddiepil.

Hij kreeg toch nog een burgersmansapplaus uit Venlo in zijn geliefde
Domanipodium... Renegaten en ballingen die Holland ontvlucht zijn kunnen
wel op mijn belangstelling rekenen, maar ik ben allergisch geworden voor
badjakkers in burgermanstenue. Ik wipte even De Nieuwe Scene binnen waar
de Filmkrant van Juni op me wachtte. Het pistool bleef onaangeroerd.

Alkibiades anagrammen:

DISLIKE + ABA,BAA
DISABLE + KAI,KIA,AKI,AIK

René Oudeweg

*) Marx to Ruge, Kreuznach, September 1843
https://www.marxists.org/archive/marx/works/1843/letters/43_09.htm